Jag brukar vara skeptisk till att använda brytande kontakter i reläer och kontaktorer för höga strömmar. Oftast har de lägre kontakttryck än de slutande kontakterna i samma apparat, och därmed större risk för varmgång.
Det känns pålitligare att sätta dit två kontaktorer med enbart slutande kontakter och ett växlande relä för att ge manöverström till den ena eller den andra spolen. Eventuellt förregla vardera kontaktorspolen med en brytande hjälpkontakt i den andra kontaktorn.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Torbjörn Forsman skrev: Det känns pålitligare att sätta dit två kontaktorer med enbart slutande kontakter och ett växlande relä för att ge manöverström till den ena eller den andra spolen. Eventuellt förregla vardera kontaktorspolen med en brytande hjälpkontakt i den andra kontaktorn.
Nja.. om det är växlande normkontaktorer som man är ute efter så får det nog tänkas om..
Inget som skulle rekomenderas när det gäller växlande modeller.. om någon tillverkarenu ens har det.??
Brukar bara finnas 24A i norm med växlande kontakter
Det som skulle fungera är i så fall en hederlig "industrikontaktor" om tex. 60A med 2sl och 2 br kontakter.
Annars är jag också inne på en föreglingslösning som bästa lösningen.
Benedicts kontaktorer är av riktigt bra kvailte och en av de få "grundtillverkarna" av just normkontaktorer.
Kör du på denna.. Du bör inte få några problem .
Hej på er!
Om dom alltid rycker ur landströmmen först och sedan startar generatorn, så tror jag inte det är något problem. Annars 2 st föreglade konataktorer.
Är det sjöräddningsbåtar. Effekten är inte så mycket för en båt.
Torpedbåten hadde ca 350 KW och isbrytaren 0,5 MW.
inte säkert att dom altid drar ut lanströmen.......
är en fritidsbåt modell större 59fot
effekten är ganska stor i båten allt är 1-fas när jag var ute och mätte i höstas så drog den ca 25A på bara förbruknings centralen
och då var inte ens allt i gång var bara typ laddare ,diskmaskin endel belysning kyl samt frysar, 1platta på spisen. air cond matningen mätte jag aldrig men är totalt 5 värmepumpar i båten
i gästhamnar så brukar man max kunna ta ut 4-10A så kunden är trött på att säkringarna går hela tiden och det är inte så poppulärt att köra elverk då heller så inverten tar toppförbrukningen och använder batterikraft och landtröm samtidigt.... den är på 5KvA....
för att köra värmepumparna så krävs det minst 16A i land... en 10A går direkt...... men dom går ej över inverter så då får man köra elverk eller åka till gästhamn som har mer kräm:)
Hej Johan!
Ok. Gästhamnar brukar sällan ha mer än 10A. Borgholm 6A. När dom stora båtarna stoppar i sladden, så ryker säkringen direkt, och elverken får gå.
På fartygen var det alltid 2 kontaktorer.
En säljare från Karlskrona varvet, skulle visa att det var bara att slå om brytaren från land till egen kraft. Något var felkopplat. Tillochmed plåt luckan framför kontaktorerna flög bort.
En rekommendation, säg åt kunden att ta ur landströmmen först och starta elverket sedan.
Att dom kör enfas, är säkert för att undvika spänningsstegring pga snedbelastning.