Matning till central

13 mar 2014 17:38 #1 av Christoffer
Hej!
Jag går tredje året på el-programmet och håller nu på med ett så kallat gymnasiearbete. Jag ska dra elen i våran ladugård/förråd och stall.

Nu till problemet. Det är indraget en inkommande matning till ladugården från vårat hus. Denna kabel är en 5 ledare 2.5 kvadrat och drogs på 50-60 talet ungefär.Min fråga är då, kan jag mata en ny central med denna 2,5 mm2 kabel? i centralen ska endast finnas belysningsgrupper och ett par 3fas grupper till några 3-fasuttag. Eller måste jag gräva ner en ny kabel som är 6mm2? Är inte så sugen på det sistnämnda eftersom detta är relativt dyrt.

Tacksam för svar!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 mar 2014 17:53 #2 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Matning till central
Först och främst, vem är behörighetsansvarig för jobbet?

Kan tillägga att det finns inget enkelt svar på din fråga. Många faktorer som spelar roll.
Hur den är förlagd.
Vad för typ av kabel det är.
Har den blivit angripen på något sätt?
Vad föregår kabeln?
Vad ska du säkra den med?
Vilken förimpedans har du?
Vad ska den mata (mer exakt med längd o s v )?
Har du koll på effekter som ska anslutas?

Listan fortsätter.
Ville du ha ett enkelt svar så blir det: Njä-oww.

13 mar 2014 18:06 #3 av Christoffer
Svar från Christoffer i ämnet Matning till central
En elinstallatör på min praktikplats är behörig för jobbet.

Kabeln är förlagd i mark. Jag vet icke vad det är för typ av kabel eftersom det inte står på höljet. Kabeln är avsäkrad med en trefas grupp 16 A i vårat hus. Den kommer inte mata några längre sträckor. Den längsta gruppen (stallet) är ca 15 m från centralen. Förimpedans har jag inte koll på just nu. Total effekt som den kommer belastas med är lite oklart i nuläget.

Ska ringa och höra med min handledare/behörig elinstallatör imon men var lite nyfiken var andra tänker kring detta.:)

13 mar 2014 19:31 #4 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Matning till central

Christoffer skrev: Eller måste jag gräva ner en ny kabel som är 6mm2? Är inte så sugen på det sistnämnda eftersom detta är relativt dyrt.

Att handgräva allting själv är väl inte dyrt!? :lol:

13 mar 2014 20:51 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Matning till central
på två dar handgrävde jag ca 50m i smålänksmark runt 50-60cm la ner rör och kabel och fyllde igen. Tar inte så jäkla lång tid. Har man en dikesspade som jag inte hade så går det nog fan fortare till och med.

5x6 N1XV är la annars ett ypperligt val. Kostar ju inte så många kronor ändå om det är så pass "få" meter.

42

13 mar 2014 21:05 - 13 mar 2014 21:07 #6 av Christoffer
Svar från Christoffer i ämnet Matning till central
heh oj det jag menade var att kabeln kostar mycket :/ Men det går säkert att få tag på kabel till ett rimligt pris

13 mar 2014 21:10 #7 av Lars Blomkvist
Svar från Lars Blomkvist i ämnet Matning till central

Martin skrev: på två dar handgrävde jag ca 50m i smålänksmark runt 50-60cm la ner rör och kabel och fyllde igen. Tar inte så jäkla lång tid. Har man en dikesspade som jag inte hade så går det nog fan fortare till och med.

5x6 N1XV är la annars ett ypperligt val. Kostar ju inte så många kronor ändå om det är så pass "få" meter.

Elektriker bör ej gräva kabelgravar själva om dom inte har utbildning för detta :lol:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

16 mar 2014 21:21 #8 av Martin
Svar från Martin i ämnet Matning till central
Som snål smålänning så tar gräver man la åt sig själv ;) Dock hade det varit till kund så hade man fått dra dit en maskin.

42

Sidan laddades på: 0.041 sekunder

Senaste foruminlägg