energiförbrukning per m2 för kontor?

17 feb 2014 18:35 #1 av Johan
Undrar om någon vet vart (om) man kan hitta vad ett kontor får (brukar) förbruka i energi per kvadratmeter?

Är hos en kund vars hyresgäst beklagar sig över el-räkningen. Min kunds anläggningen är 30-år, har el-element som styrs både med nattsäkning, utetermostat och rumstermostat. Har idag gjort en snabb översyn av den biten och det verkade som dessa styrningar funkade (skall göra en mer grundlig undersökning inom en snar framtid). För några år sedan var en vent-firma där och byggde om ventelationen så nu värms inkommande luft och värmen i utgående återanvänds.

Känns som systemet är rätt så genomtänkt för sin tid, men har ni tipps på hur man skulle kunna dra ner på förbrukningen med just uppvärmningen så får ni gärna tippsa mig om det också.

Tacksam för svar.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 feb 2014 19:35 #2 av Johannes Hammarstedt
Man kan sänka förvärmningen av inluften nån grad och tjäna lite. Annars är en roterande växlare att rekommendera om det inte var just det som ventilationsfirman installerade?
Jag antar att radiatorerna är bytta?
Övriga åtgärder är byte av fönster och tilläggsisolering.

Behörighet AB

18 feb 2014 06:06 #3 av Rikard Ågren
Finns det kyla installerad?

Som kuriosa kan jag säga att de kontor vi håller på med behöver kyla ner till ca 0 grader utetemperatur. Välisolerat och många datorer.

Projektledare el, styr och automation

23 feb 2014 06:50 #4 av Johan
Radiatorerna är ej bytta, men då hela systemet är styrt idag med givare och ur så finns det väl inte så mycket pengar att hämta i att byta radiatorer? Eller ge en 500W radiator idag mer värme än vad den gjorde för typ 10 år sedan?

Vent delen är jag dålig på men som jag skrev ovan så återanvänds utgående luft till att förvärma inkommande. Vent firman pratade på att han skulle spara runt 20.000:- om året och det verkar ha funkat då elräkning minskat.

23 feb 2014 06:52 #5 av Johan
Kyla finns installerad har jag för mig... Men det är bara på sommaren som det behövs. Lokalerna är ganska stora men det finns ganska få arbetsplatser/datorer per m2.

Sidan laddades på: 0.037 sekunder

Senaste foruminlägg