Detta ka väl inte vara rätt...?

28 dec 2013 14:52 #1 av Daniel Eriksson
Hallå, och god fortsättning!

Var hem till en gammal bekant nu på jullovet som hade problem med en nyinstallerad JFB, han hade rivit ut sin gamla gängsäkringscentral (som saknade JFB) och stoppat in en normcentral med JFB, inga konstigheter här.

Sedan har han en 3x2,5+2,5 EKKJ som går från den nya centralen till garaget där en gammal gängsäkringscentral sitter som han kopplade via en 3x16A (efter JFB) och på PE-skenan.

Inge fel tänkte jag först, sedan när han sade att JFB började lösa ut när tiduren slog till för julgranar å annat skit så började jag fundera, detta kan väl inte vara rätt...?
Om man skall koppla på detta sätt måste man väl köra femledare ut till garaget?
Alternativt lägga matningen ut till garaget före JFB och komplettera med en egen JFB för garaget...?

Jaja, några julskinkestinna funderingar från Sandviken :)

/Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 dec 2013 16:08 - 28 dec 2013 16:22 #2 av Niklas
Självklart - du har rätt
Följande användare sa tack: Richard

28 dec 2013 16:21 #3 av Patrik Hedlund
Jepp, funkar inte med TN-C efter en JFB. Till ett garage är oftast den bästa lösningen en oskyddad stigare och egen JFB i cen centralen, som du säger.

Låter lite illa att din bekant gett sig på att byta central själv, framförallt när han uppenbarligen inte haft full koll. Han är inte elektriker, antar jag?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Richard

29 dec 2013 01:27 #4 av Leif Strand
Pen-ledaren ska ju dessutom vara minst 10mm2 !

29 dec 2013 08:04 - 29 dec 2013 08:08 #5 av Lars Sundbom
I 4-ledarsystem skall PEN-ledaren vara minst 10mm². I femledarsystem skall PE vara minst av samma area som fasledarna, upp tom 16mm². Så det är helt korrekt gjort OM du hade haft en 4x2,5+2,5 istället för en 3x2,5+2,5.
Byt kabel till 5-ledare alltså.

29 dec 2013 09:32 #6 av Patrik Hedlund
Kravet på min. 10mm2 PEN tror jag kom kring 1996. Tidigare skulle PEN ha samma area som fasledarna och då funkade det med EKKJ 3x2,5/2,5. Det finns ju oändligt många friggebodar, garage, häststall m.m. som har 3x2,5/2,5 som stigare.
Installationsregler är inte retroakiva och då tolkar jag det som att det fortfarande är tillåtet med 2,5mm2 PEN och ej behöver bytas för att harmonisera med dagens regler.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

29 dec 2013 09:49 #7 av Daniel Eriksson
Hej,

Tack för Era svar och synpunkter.

Så för att lösa detta lilla problem så skall jag kunna lägga garaget på den existerande 3x2,5+2,5 om jag sätter en 3x16A automatsäkring före JFB i den nya centralen?

Detta för mig då till en annan liten fråga. Det finns ju en huvudbrytare på mätartavlan, en sådan snitsig till/från tryckknapp. Därifrån går det RK upp till den nya centralen och till dennes HB. Kan jag lägga denna 3x16A före HB i den nya centralen? Eller skall alla komponenter i nya centralen föregås av dennes HB?

Anledningen till denna fråga är att det finns gott om plats nere till höger i centralen där jag tänkte sätta 3x16A för garaget, och bredvid denna tänkte jag då plinta av inkommande RK (då slipper man också de fula ubåtsskarvarna som finns i denna del av centralen).

/Daniel

29 dec 2013 10:53 #8 av Martin
Du får göra exakt hur du vill. Säkra av kabeln behöver du iofs inte häller göra men det är ju inte fel. Att lägga den före eller efter HB gör du som du vill. Jag hade nog lagt den före alt satt en extra hb enbart för den. Viktigt att man märker upp vad saker och ting går till.

www.elbutik.se/product.html/kopplings--o...int?category_id=1886

Den är inte fel att nyttja tex för att grena av en matning.

42

29 dec 2013 11:28 #9 av Patrik Hedlund

Martin skrev: Du får göra exakt hur du vill. Säkra av kabeln behöver du iofs inte häller göra men det är ju inte fel. Att lägga den före eller efter HB gör du som du vill. Jag hade nog lagt den före alt satt en extra hb enbart för den. Viktigt att man märker upp vad saker och ting går till.

www.elbutik.se/product.html/kopplings--o...int?category_id=1886

Den är inte fel att nyttja tex för att grena av en matning.

I detta fallet var det 2,5mm2 och måste då avsäkras i centralen. Hade det var 6mm2 hade det varit fritt fram bara.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Johan Svensson, Daniel Eriksson

Sidan laddades på: 0.053 sekunder

Senaste foruminlägg