Hur göra? Intern rangordning av apparater i gruppcentral.

13 okt 2013 22:19 - 13 okt 2013 22:23 #1 av Magnus
God kväll. Har huvudbry om en förmodlig skitsak som delar min vakna uppmärksamhet med en strulande värmeanläggning.
Ska byta en central bestående av fyra diazedlådor+en normlåda till en stor bestående av 2x2x13M.
P.g.a vp-rörens placering i vägg samt spridning hamnar de två 13-lådor i bredd, samt att den ena hamnar dikt an mätartavlans vänstra kant. De blir 2 Jfb, en per låda samt översta raden blir några oskyddade grupper t.ex VP samt elpannan. Ev. 300mA Jfb gem. till dom men ej relevant för frågan.. Sen skyddade grupper efter Jfb på råd 2 o 3 i resp. låda. Dock lämpar det sig bäst att sätta HB längst upp t. höger i lådan närmast mätartavla. Dels går de åt mindre 6mm2 o dels blir de minimalt med obrutna ledningar inom central. Alltså, slackarna från mätarn går direkt in i HB då de kmr in i central. Tänker ja helt galet o borde placera HB längst upp t. vänster oavsett? och då få mer materialåtgång o mer obruten ström inom centralen?
Borde väl inte va nån regelvidrighet eg men hjärnan har totalåst sig o vill inte tala om ifall ja tänker rätt lr ej.
Vad säger ni, kör på lr tänk om?
Grupperna utan Jfb/med psa hamnar så klart att börja från vänster i vänstra delen. Blir dock max 3 enheter så HB blir helt ensam på den raden i högra delen.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

14 okt 2013 07:14 #2 av Bo Siltberg
Komplexiteten kommer nog ifrån att det finns ett par alternativ här. Jag ser faktiskt inte vilket av 1-2 du funderar på:

1. HB till höger, JFB till vänster följt av dvärgar vänster->höger->ned (som "vanligt").
2. HB till höger, JFB till höger (vänster om HB), dvärgar höger->vänster
3. HB till vänster, JFB till vänster följt av dvärgar vänster->höger.

Inget av dem är väl fel eller otillåtet. Personligen skulle jag välja 3 för att slippa grubbla. Det blir liksom ingen större skillnad på 1 och 3 map ledningsdragningen av 6 mm².

14 okt 2013 08:41 #3 av Ronnie Lidström
Jag skulle valt alt 3 även om det är jobbigare så blir det mycket tydligare hur centralen är uppbyggd om allt går från vänster till höger "som vanligt".

För anläggningsinnehavaren, som inte är inkörd på "hur det ska vara", kanske det kvittar. Bara det är tydligt uppmärkt i klartext vad huvudbrytaren samt respektive jfb bryter för något.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

14 okt 2013 08:57 #4 av Magnus
Som jag tänkte då. Känns pinsamt att ens behöva fråga eg då centralbyten ändå inte är främmande på nått vis.
Var Alt. 1 jag tänkte på, men lutar nog åt att det blir alt. 3 "som vanligt"
Hade nog koll på att HB till höger inte va otillåtet men fick för mig att jag sett att vissa inte gillar det nå vidare.
Uppmärkning kommer de o bli samt fullständig dokumentation av anläggningen, för nu sitter där post-it lappar med typ förra ägarens barn som namn på rummen. "cilla" "totte" sen några omärkta gruppen sen kommer "cilla" igen osv. samt att några lappar ramlat ner o bara blivit uppsatta igen utan koll på vart dom satt, ingen ordning mao.

-Min titel efter citat av Patrik Hedlund-
Följande användare sa tack: Stefan Ericson

15 okt 2013 12:28 #5 av Stefan Ericson
Hej!
I en CNC maskin så så sitter huvudbrytaren till höger. Pga att luckan öppnas åt det hållet. Det ger även den minsta biten spänningsatt kabel i skåpet, när huvbrytaren är ifrån.
Men Eldon har alltid gått från väster till höger. Jag tror det är så elektriker vill ha det, även om det inte fins någon skriven standard.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder

Senaste foruminlägg