Ny matning till bostad på landet

16 jul 2013 22:10 #1 av Henrik Eriksson
Har ett projekt där vi renoverar en gammal gård. Kabeln som ligger in idag från fasadskåpet är 2,5mm2 och det är endast B säkringar som klarar utlösningskravet. (spänningsfallet lär det inte klara).
Z vid fasadskåpet är 0,9 (ganska hög) och det är ca 100 m mellan fasadskåp (sitter på ladugården) och bostaden.
Tänkte lägga ner en 5G10. Men är det för klent om man ser till spänningsfall och det höga Z värdet.
Om man vill kunna köra en värmepump i framtiden (ved nu) så kommer man inte klara 16A C då kabelns längd inte får vara mer än nån meter lång från centralen för att uppfylla kraven. 16 B och värmepump känns som en dålig kombo.
Att klara 4% spänningsfall kan bli svårt i vissa lägen. Vill ju helst inte behöva tråda i 2,5mm2 istället till alla uttag och belysning.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jul 2013 06:04 #2 av Tobias Karlsson
Hur lång är sträckan?
Annars kan du ju alltid gå upp i storlek till 16cu.

Är det till ett boningshus eller ekonomibyggnad?

/Linjemästare Karlsson

17 jul 2013 06:42 #3 av Martin
En lösning kan vara att köra 50mm AKKJ eller liknande. tror priset är billigare än 6-10mm koppar.

42

17 jul 2013 06:58 #4 av Henrik Eriksson

Tobias Karlsson skrev: Hur lång är sträckan?
Annars kan du ju alltid gå upp i storlek till 16cu.

Är det till ett boningshus eller ekonomibyggnad?

ca 100 m när jag stegade upp det. Han visste inte riktigt hur de skulle gräva avloppet och där i lägger vi även kabeln.
Det är till huvudbostaden.

Alu vore kanske ett alternativ, dock lite grövre att jobba med, men allt går ju.

17 jul 2013 08:21 #5 av Mats Jonsson

Martin skrev: En lösning kan vara att köra 50mm AKKJ eller liknande. tror priset är billigare än 6-10mm koppar.

Eller N1XV 25 Al. Motsvarar väl 16 koppar men är väsentligt mycket billigare.

17 jul 2013 10:02 #6 av Bo Siltberg
10 mm² ger ett trefasigt spänningsfall på 1.4% vid en belastning på 16 A, så det ligger inom ramen, om huvudsäkringarna är på 16 A och ni inte kommer att behöva mer. 6 mm² går inte med avseende på spänningsfallet.

10 mm² ger en förimpedans på 1.3 Ω i husets central vilket är dåligt men inte omöjligt. Det tillåter gruppledningar på upp till 19 meter 1.5 mm² för ett totalt spänningsfall på 4 %. En C10A tillåter 27 meter map utlösningsvillkoret.

Har du inget beräkningsprogram så finns alltid eldim som är gratis:
www.fluxio.se/forum/datorprogram-interne...ter/11884-eldim.html
Beräkningarna ovan kommer därifrån.

Har aldrig fått svar på frågan om det finns en skamgräns på förimpedansen, eller närmare bestämt om det finns ett krav på högsta förimpedans som nätägaren måste uppfylla. Grannen har 1.8 Ω i elcentralen... Är det lönt att tjata på Fortum?

17 jul 2013 11:07 #7 av Mats Jonsson
Skamgräns är nog rätta ordet. Några direkta branschgemensamma bestämmelser eller riktvärden på förimpedans finns inte.

Jag ska ha en nätberäkningskurs nu i höst för personal som utför beräkningar åt Fortum och har därför fått Fortums parametrar för nya och befintliga anslutningar. Nu kanske dessa endast är för internt bruk så jag får väl inte avslöja vad som står där.

Men de har målsättningar för förimpedansen i anslutningspunkten men självklart inte för värden i abonnentens central.

Om jag säger så här så låter 1,8 ohm högt men vi vet ju inte vad det i anslutningspunkten.

Kontrollera värdet i anslutningspunkten och kontakta Fortum. :)
Följande användare sa tack: Bo Siltberg

17 jul 2013 16:46 #8 av Henrik Eriksson

Bo Siltberg skrev: 10 mm² ger ett trefasigt spänningsfall på 1.4% vid en belastning på 16 A, så det ligger inom ramen, om huvudsäkringarna är på 16 A och ni inte kommer att behöva mer. 6 mm² går inte med avseende på spänningsfallet.

10 mm² ger en förimpedans på 1.3 Ω i husets central vilket är dåligt men inte omöjligt. Det tillåter gruppledningar på upp till 19 meter 1.5 mm² för ett totalt spänningsfall på 4 %. En C10A tillåter 27 meter map utlösningsvillkoret.

Har du inget beräkningsprogram så finns alltid eldim som är gratis:
www.fluxio.se/forum/datorprogram-interne...ter/11884-eldim.html
Beräkningarna ovan kommer därifrån.

Har aldrig fått svar på frågan om det finns en skamgräns på förimpedansen, eller närmare bestämt om det finns ett krav på högsta förimpedans som nätägaren måste uppfylla. Grannen har 1.8 Ω i elcentralen... Är det lönt att tjata på Fortum?

Mer än 16 A lär det inte behövas, blir det värmepump i framtiden så ska det inte vara några problem heller.
19m är väll precis på gränsen att de längsta längderna på matningen till uttag i rummet längst bort från centralen. Hur heligt är det att man måste hålla sig under 4% spänningsfall, är ju sällan man belastar ett uttag i rummet fullt ut. Allt får man sätta 6A C på de långa längderna. Om inte häll och ugn klarar sig med 16B får jag byta till diazed.'

Eldim använder bara CU, så har svårt att räkna fram på 25 Al. Dock är det en gammal mätartavla med säkringar monterade på en träplatta. Så vet inte riktigt hur man löser det med inkommande Al där utan att byta skåpet med.

17 jul 2013 17:39 #9 av Bo Siltberg
För det effektbehov du beskriver ser jag ingen anledning att behöva fundera på grövre ledare, eller al.
Spänningsfallet kan man beräkna utifrån den förväntade belastningen, inte nödvändigtvis utifrån överströmsskyddets märkström.

18 jul 2013 15:17 #10 av Henrik Eriksson

Bo Siltberg skrev: För det effektbehov du beskriver ser jag ingen anledning att behöva fundera på grövre ledare, eller al.
Spänningsfallet kan man beräkna utifrån den förväntade belastningen, inte nödvändigtvis utifrån överströmsskyddets märkström.

För 50 al var det samma pris som för 10 cu, förbättrar det installationen avsevärt så kan jag tänka mig att köra det till bostaden och sen övergå till klenare area 10 cu in till cetralen sista biten. Får ju även ner Z en del på att öka arean.
Vill ju kanske kunna öka till 20A i framtiden, då har man ju möjligheten. I eldim kan man inte köra al kabel. Och elvis har jag inte. Vet någon om Z blir mycket lägre med 50 al än med 10 cu?
Följande användare sa tack: Johan Lindell

18 jul 2013 16:32 #11 av Bo Siltberg
Du kan grovt räkna med 1.5 gånger högre resistans i aluminium, så jämför man 10 mm² cu med 50 mm² al blir resistansen 10/50 * 1.5 = 0.3 * cu-ledarens resistans. Dvs du kan ange arean 50/1.5=33 mm² i Eldim för att räkna på 50 mm² al. Du sänker förimpedansen i centralen från ca 1300 mΩ till lite drygt 1000 mΩ vilket man nog kan anse ok.

18 jul 2013 17:41 #12 av Henrik Eriksson
Ok, då kör jag på alu. Tack för beräkningarna. Hittade en gammal version här hemma av elvis kabel, ska kika i den lite. Men blir nog att köpa uppdateringen, alltid bra att ha. Men eldim var smidigt och inte lika avancerat. Första gången på mina 10 år jag stött på detta problemet.

Sidan laddades på: 0.054 sekunder

Senaste foruminlägg