Huvudsäkring löste trots avstängd huvudbrytare

26 jun 2013 20:11 #1 av Christian Baw
Hej.

Jag noterade idag att en huvudsäkring hade löst på stolpen till sommarstugan. Jag skruvade i en ny och den gick direkt trots att huvudbrytaren i gruppcentralen var avstängd. Vanlig multimeter mäter ~20-30 Mohm mellan samtliga faser och till PEN. Testade att skruva dit en ny säkring och den höll. Allt verkar OK nu och elmätaren har inte räknat upp något efter ett par timmar med avstängd huvudbrytare. Till saken hör att kabeln till huset grävdes av i vintras och skarvades. Vet inte när huvudsäkringen löste med det var iallafall långt efter skarvningen och jag antog att den helt enkelt hade gett upp efter många år. Elementen har varit igång och gått ganska hårt även efter avgrävningen/skarvningen.

Vad tror ni? Är det en dålig skarv i marken eller kan en säkring med tex fabrikationsfel lösa även fast huvudbrytaren är avstängd?. Huvudbrytaren är i princip ny.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jun 2013 20:39 #2 av Martin
Evt dålig skarv eller fler skador på kabeln. Fukt ger konstiga problem. Det kan juäven varit lite glapp i bottenplattan på säkringshållaren. Men Har man en HB av så ska ju ingen säkring gå.

Om det nu inte matar något annat eller att HB är sönder.

42

26 jun 2013 21:53 - 26 jun 2013 22:04 #3 av Christian Baw

Martin skrev: Evt dålig skarv eller fler skador på kabeln. Fukt ger konstiga problem. Det kan juäven varit lite glapp i bottenplattan på säkringshållaren. Men Har man en HB av så ska ju ingen säkring gå.

Om det nu inte matar något annat eller att HB är sönder.

Den matar bara en gruppcentral om nu inte nån har skarvat in sig i smyg :)

Jag förstår inte riktigt hur en säkring kan gå om det är glappt i bottenplattan men det skulle ju vara bra om det finns en annan förklaring än skadad kabel. Om nu kabeln är skadad och löser ut en 16A-säkring så borde ju det synas på förbrukningen om nästa säkring ligger på gränsen men tål lite mer än den säkring som gick sönder. Jag testade att belasta den problematiska fasen med ungefär 16A(elgrill+microvågsugn+diverse elanslutna prylar) i någon minut och säkringen höll för det. Jag får verkligen inte ihop det.

Mvh Christian

26 jun 2013 23:22 #4 av Michell Martic
Gammal huvud brytare som blivit trasig/knasig och gett sluttning inuti? Död mus som lagt sig på brytaren?

Förstod inte en sak bara, har elementen varit igång fast huvud brytaren varit av. Har du dessa parallellt då?
Om inte, så låter det ju som att kabeln inte mår så bra. Isolationsmäta rackaren fas till fas och fas till nolla kanske...

27 jun 2013 10:28 #5 av Christian Baw
Ska se till att få kabeln meggad. En nyfikenhetsfråga bara. Hur gör man med elmätaren? Det är en mätare med display och med en tryckknapp som skall hållas inne några sekunder för att slå ifrån matningen in till gruppcentralen. Räcker det att stänga av den brytaren eller är det bäst att skruva ur huvudsäkringarna vid mätning? Är mätaren känslig på något sätt eller går det bra att megga med tex 1000V eller ska man hålla sig till 500V?

/Christian

27 jun 2013 12:15 #6 av Richard
Jag hade nog skruvat ur säkringarna.

27 jun 2013 13:12 - 27 jun 2013 23:14 #7 av Michell Martic
Fråga Mätarens innehavare. Som jag förstått det så är all kabel innanför tomtgräns din och mätaren är undantaget. M.a.o. så måste du ju få lov att megga kabeln. Men du får inte montera loss mätaren. Slutsats; Megga med mätaren, men håll dig till 500V. Mätaren ska ju dessutom klara lite överspänning. För övrigt så hade jag plockat säkringarna.

En dålig pk kan få en säkring att lösa tidigare men bara om den belastas. Det för att en dålig pk utvecklar värme och diazedsäkringar löser ju på överhettning.

Edit; Skribenten under mig verkar ha bättre koll på läget.
Hör med nätägaren hur du ska göra i såna fall. Oftast är det ett enkelt samtal.

27 jun 2013 21:58 - 27 jun 2013 21:59 #8 av Tobias Karlsson
För det första så ska du aldrig byta säkringar ute i stolpen utan nätägarens tillstånd.
Sedan ligger nog mätaren innan huvudbrytaren. Väldigt vanligt på just sommarstugor där folk stänger av sin anläggning på huvudbrytaren, kom ju en lag för några år sedan som säger att mätaren ska avläsas varje månad.

Och ta ur säkringarna eller brukar du megga över elektronik?

Blir säkringen glohet så du knappt kan ta i den?

/Linjemästare Karlsson

28 jun 2013 15:08 - 28 jun 2013 15:19 #9 av Christian Baw
Nu är kabeln uppmätt. Kabeln mättes med bägge ändarna bortkopplade. Efter att ha meggat den ett tag mellan problemfasen och pen blev det stum kortslutning vid 500V och nu visar en vanlig fluke 5Kohm. Det får bli en ny kabel

Huvudbrytaren ligger före elmätaren.
/Christian

28 jun 2013 15:11 #10 av Michell Martic
Beklagar sorgen och tack för återkopplingen.

28 jun 2013 16:54 #11 av Mats Jonsson

Tobias Karlsson skrev: För det första så ska du aldrig byta säkringar ute i stolpen utan nätägarens tillstånd.

.

??? Que?

Christian talar väl om ett stolpmätarskåp? Eller missförstår jag något?
Och det var väl mätarsäkring som Christian talade om?

Om det är så får väl vem som helst byta denna säkring så länge man inte byter till större märkström på säkring.

28 jun 2013 17:39 - 28 jun 2013 18:12 #12 av Christian Baw

Mats Jonsson skrev:

Tobias Karlsson skrev: För det första så ska du aldrig byta säkringar ute i stolpen utan nätägarens tillstånd.

.

??? Que?

Christian talar väl om ett stolpmätarskåp? Eller missförstår jag något?
Och det var väl mätarsäkring som Christian talade om?

Om det är så får väl vem som helst byta denna säkring så länge man inte byter till större märkström på säkring.

Det stämmer att det är ett stolpmätarskåp och det är mätarsäkringarna som säkrar av elmätaren och kabeln in till huset jag pratade om. Jag har alltid trott att skåpet förutom elmätaren är fastighetsägarens egendom och då borde jag ju få byta säkringar som jag vill förutsatt att jag som du sa inte byter till större säkring eller gör elmätaren spänningslös en längre tid med tanke på att nätägaren ska kunna läsa ur mätarställning.

Jag får samtidigt passa på att tacka för alla bra svar. Jag önskar alla en trevlig sommar.

/Christian

28 jun 2013 19:04 #13 av Tobias Karlsson
Trodde du menade en så kallad brunlåda. Den är väl självklar att du får byta säkring i.

/Linjemästare Karlsson

28 jun 2013 19:11 #14 av Christian Baw

Tobias Karlsson skrev: Trodde du menade en så kallad brunlåda. Den är väl självklar att du får byta säkring i.

Aha. Blev lite orolig där :). Vad är en brunlåda?

28 jun 2013 20:14 - 28 jun 2013 20:15 #15 av Tobias Karlsson
En brunlåda =)

Servissäkringslåda, en brun IFÖ låda. Och den får du inte byta säkring i.
Menade att det är självklart att du får byta säkring i fasadskåpet om det hänger på en stolpe, gick lite väl fort när jag postade förra inlägget.

/Linjemästare Karlsson

29 jun 2013 11:18 #16 av Slugge
Ett alt. om man vill minska grävning kan vara att mäta fram var felet är och bara göra en lagning där, eller chansa och gå ner där kabeln lagades i vintras, där kanske finns fler skador, megga, har man tur är felet borta annars kan man lägga ner kabel från den punkten åt det håll felet är.

29 jun 2013 11:35 #17 av Tobias Karlsson
Annars går det att stöta på kabeln, då hittar man felet på cm när.

/Linjemästare Karlsson

29 jun 2013 22:48 #18 av allström
Vem lagade kabeln, grävmaskinisten?

Sidan laddades på: 0.072 sekunder

Senaste foruminlägg