Elmätare utan säkringar?

28 maj 2013 16:46 #1 av elutanfel
Kollade elcentral i ett äldre hus med syftet att bryta strömmen innan mindre elarbete. Servicekabel 3*25 går till huvudbrytare och utgående kabel är 4*16; detta står på skylten. Detta som saknas är huvudsäkringar!? Jag ser inga nämligen, fast bredvid elmätare står att den är säkrad med 3*25 A! Är lite förvånad och började tänka om detta är OK? Anläggning är byggd på 70-talet har inga JFB heller.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

28 maj 2013 18:19 #2 av Rikard Ågren
Var är det för typ av fastighet? Vanlig villa? Hyreshus? Säkringarna sitter troligen någon annan stans än vid mätare

Projektledare el, styr och automation

28 maj 2013 19:36 #3 av Richard
Svar från Richard i ämnet Elmätare utan säkringar?
Är det luftledning in? Kan i såfall finnas en låda på vinden...

28 maj 2013 20:17 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elmätare utan säkringar?
villa med 2 lägenheter?

42

28 maj 2013 22:06 #5 av Tobias Karlsson
Inte helt ovanligt att det saknas huvudsäkringar inne hos kund. Sitter troligen i kabelskåp eller dylikt som nätägarn har hand om.
De byggde så ibland på de små elnäten, där elverketspersonal bodde i närheten och fick åka ut på säkrings byte osv.

/Linjemästare Karlsson

29 maj 2013 18:59 #6 av elutanfel
Det är en större villa, en enda bostad. Serviceledning är nedgrävd. Varken jag eller ägare kunde hitta skåp med huvudsäkringar. Jag har i alla fall rekommenderat att ägare kontaktar nätägare och kollar om huvudsäkringarna finns i kabelskåpet och då kanske beställa flytt. Det kanske är liknande situation som Tobias Karlsson beskrev.

31 maj 2013 04:24 #7 av Richard
Svar från Richard i ämnet Elmätare utan säkringar?
Vilken stad/ort är vi i? Bara nyfiken

31 maj 2013 22:36 #8 av Michell Martic
Nu vet jag inte exakt hur fallet är i villan du är i, men jag har själv råkat ut för att jag haft en osäkrad mätare i en villa (trodde jag).
Det visade sig senare att villan hade en liten grön låda i källaren med säkringar. Lådan satt liksom på norrsidan av huset ända nere vid golvet och central och mätare i andra ändan. Fick höra sen av chefen att det är ganska vanligt i typ 50-70-tals villor i malmöområdet. Lådan i sin tur matades från gatuskåpet. Tilläggas bör att lådan tillhörde nätägare och inte villaägaren.

01 jun 2013 07:39 #9 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elmätare utan säkringar?
De där har jag stött på. Dock allt ifrån rummet jämte eller direkt under mätarblock/central.

42

06 jun 2013 20:49 #10 av elutanfel
Halmstad förort. Servicekabel kommer in i källare nästan direkt under centralen så ett skåp in i huset är uteslutet. Säkringar ligger säkert i kabelskåpet eller kanske nånstans mellan kabelskåpet och huset. Ägaren skulle kontakta nätägare så får vi se...

06 jun 2013 21:05 #11 av Tobias Karlsson
Kan finnas en grön liten låda på husväggen där kabeln kommer in, inte heller helt ovanligt.

/Linjemästare Karlsson

Sidan laddades på: 0.049 sekunder

Senaste foruminlägg