Svårhittat fel.

27 maj 2013 19:50 #1 av Martin
Svårhittat fel. skapades av Martin
Tja.

Hjälpte en kompis att felsöka sin golvvärme idag trodde jag. Kopplade ur och hade ungefär 180ohm. Iaf bort med slingan och i med ny säkring. Pang.

Kopplar bort givaren/termostaten , Handdukstorken, två uttag, bubbelkaret. 4st downlight och en tak armatur. Jag hittade ett par trasiga halogenlampor soom jag skruvade bort så ingen lampa sitter i armaturerna.
Säkringen smällde ändå. Jag har inte ännu hittat var matningen kommer men kopplar jag bort nollan i centralen så har jag summerton imellan och vad vi vet ska ingenting ligga på denna gruppen då allting annat fungerar!

Enligt mig ser installationen ut som hej kom och hjälp mig. tveksamma uttag och färger som byter hipp som happ.

Vu har Grön Fas, Gul nolla och G/G skyddjord. ungefär sådär ser hela installationen ut och gjordes av ett stort företag för ca 6 år sedan.

Jag har börjat såga fram en dosa som jag hoppas innehåller EKK'n som är matningen jämte denna finns en annan dosa med en annan fas. Jag tror att nollan kan vara ihopkopplad någonstans med tanken på hur rörigt det ser ut.
Det är En pain in the ass att ta sig tillkällaren och övriga grupper är rätt så överbelastade.

Jag har dessvärre inte tillgång till en megger men tänker att kan man bara hitta matningen i bägge ändar och låta trådarna vara lösa och mäta mellan Fas/Nolla/jord så borde man hitta en summerton där det inte ska vara i någon av ändarna. Ekk'n kan bli svår att byta så jag hoppas att felet ligger mellan två dosor på ovanvåningen.

Jag har delat på 2 dosor jag hittat i badrummet/krypvind. och alla laster och dimmer/ golvvärme mm är urkopplat så det enda jag har att gå på nu är matningen allt matningen mellan den uppsågade dosan och någon av dosorna i badrummet.

Några tips? Jag funderar på att dra om all tråd i badrummet då det är svårt att veta vad som är vad. Men samtidigt så fungerar ju den biten då det är bortkopplat och säkringen ändå löser.

Jag har säkert stirrat mig blint på ett uppenbart fel.

Har kontrollerat så att alla uttag i närheten av badrummet fungerar och att vu och bel utomhus fungerar.
Hade höga förhoppningar när jag hittade två skruv mellan plintarna i dosan där dimmern satt men icke.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 maj 2013 22:09 #2 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Svårhittat fel.
Hej Martin!
Jag skrev ett svar men det försvann när det ringde.
Felet kan vara mellan fas till noll eller fas till jord.
Jag brukar resistans mäta med DMM när kortslutningen ligger på hela tiden.
Du har gjort så mycket så jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera, men hitta kortslutningen på instrumentet och sedan följ ledaren och koppla bort i kopplings punkter.
Kolla även om det är något du missat som inte fungerar. Kolla med kunden om dom har gjort något eller om dom känner till några andra fel. Felen kan hänga ihop.
Lycka till.

28 maj 2013 20:16 #3 av Martin
Svar från Martin i ämnet Svårhittat fel.
Felet hittat.. återkommer med bilder senare under kvällen alt morgondagen.

42

29 maj 2013 18:23 #4 av Martin
Svar från Martin i ämnet Svårhittat fel.

Hittade en dosa bakom en stor badrumsspegel.
Jag tror att felet har varit överlast och dålig kontakt. Kablarna hade smällt fast i dosan.
Mycket illa ställe att ha en dosa på. Dessutom sitter det en till dosa bakom spegeln som inte går att komma åt.

42
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

29 maj 2013 18:43 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Svårhittat fel.
Usch, får ont i magen av att se eländet... :side: Bra gjort att finna det! :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

29 maj 2013 21:04 #6 av Stefan Ericson
Svar från Stefan Ericson i ämnet Svårhittat fel.
Hej!
Ett fel som är lätt att diagnostisera när man ser det utan intrument.
Den typen av kopplings plintar fungerar inte ihop med fukt. Japanerna brukade montera ögel kabelskor på ledarna och skruvade ihop dom, där efter monterades en japansk kondom, en tjock mjuk plast hylsa, och satte ett bubtband runt. Det brukade alldrig krångla.
När vi fick EU regler kom andra plintar in. Då fick vi mycket mer problem.
Nu skriver jag om nc maskiner.

30 maj 2013 08:14 #7 av Nils Löfgren
Svar från Nils Löfgren i ämnet Svårhittat fel.
Sitter kopplingsdosan vid golvet i badrummet??!?! :sick:
Eller är det jag som tolkar bilden fel.....

Isf kan man undra vilken firma som gjort detta badrum....
Inga förutfattade meningar alls... ;)

//Nisse

Nisses El
Installation och Service

Sidan laddades på: 0.038 sekunder

Senaste foruminlägg