Nyförläggning av markkabel

16 maj 2013 08:44 #1 av Daniel Eriksson
Hejsan,

En kompis har ett torp ute i skogen där hans jordkabel har gått sönder, en fas går att ha påkopplad medans säkringen går om man försöker skruva i en propp på de övriga två faserna i skåpet på elstolpen. Kabeln är lagd för ca 60 år sedan så det börjar kanske bli dags att byta ut den ;)

En 50m lång N1XV-R 5x6mm² har införskaffats för att grävas ner mellan skåpet och torpet. I torpänden så sitter en ny normcentral med JFB, i skåpet på stolpen är det TN-C.
Vilket är det vanligaste/mest korrekta sättet att koppla detta?

* Lägga ihop G/G&Blå i skåpet på PEN-skenan och ansluta G/G till jordskenan och blå till JFB i centralen?
* Endast använda G/G och låta blå vara oanvänd och dela upp i centralen som man normalt gör med TN-C?
* Något annat sätt?

MVH
Daniel

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

16 maj 2013 08:52 #2 av Marcus Lundström

Daniel Eriksson skrev:
* Endast använda G/G och låta blå vara oanvänd och dela upp i centralen som man normalt gör med TN-C?
Det får du inte göra eftersom PEN måste vara minst 10mm2

16 maj 2013 16:08 - 16 maj 2013 16:09 #3 av Patrik Hedlund
Alt. 1 är det korrekta sättet om man har en 5G6. Annars om man ska köra PEN-ledare så krävs det, som Marcus påpekar, att det är 4G10/3x10+10 som minst.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

16 maj 2013 19:37 #4 av Tobias Karlsson
Varför inte 10kvadrat för? Kostar inte så mycket mer och så får du bra mycket mindre spänningsfall.
Glöm inte kabelrör eller kabelskydd och rätt sort av dem och inte snikvarianten vattenrör...

/Linjemästare Karlsson

16 maj 2013 19:41 #5 av Richard
Rent spontant känns 6 kvadrat för klent om det är 50meter ute i skogen.

16 maj 2013 19:55 #6 av Lars Sundbom
Ring nätägaren och be att få reda på förimpedansen. Sen räknar du ut vilken kabel du behöver istället för att gissa. Antar att han inte kommer säkra mer än 16A och då kommer det sannolikt att funka med 5G6 men som sagt, räkna fram det så vet du med säkerhet.

16 maj 2013 20:47 #7 av Michell Martic
Är hyfsat ny på det här med utlösningsvillkor. Det är sällan det behövs räknas på inne i tätorten (Malmö) på normala längder. Men jag tänker mig ändå att Ik3 inte är ett problem eftersom det känns som att den kommer vara hyfsat låg.
Alltså är det förimpedans och spänningsfall som styr. Det jag tänker spontant då är ju att det är en huvudledning och inte en gruppledning vilket tillåter 5 s utlösningstid. Spänningsfall torde inte heller vara ett problem eftersom han är garanterad 230V +/- 10% vid servisanslutning. 5 s utlösningstid på huvudledning, kan det verkligen vara ett problem vid 50m med 3x16A?

Jag försöker inte vara viktig på något sätt, jag har snarare för dålig kunskap i ämnet och ber någon förklara för att jag ska få lära mig. Dessutom är det sällan jag råkar på anläggningar som ligger mer än 3 km från en större station.

16 maj 2013 21:40 - 16 maj 2013 21:45 #8 av Marcus Lundström

Michell Andersson skrev: Är hyfsat ny på det här med utlösningsvillkor. Det är sällan det behövs räknas på inne i tätorten (Malmö) på normala längder. Men jag tänker mig ändå att Ik3 inte är ett problem eftersom det känns som att den kommer vara hyfsat låg.

Det är ju inte bra om Ik3 är låg.?? Då är ju Z hög.

Alltså är det förimpedans och spänningsfall som styr. Det jag tänker spontant då är ju att det är en huvudledning och inte en gruppledning vilket tillåter 5 s utlösningstid. Spänningsfall torde inte heller vara ett problem eftersom han är garanterad 230V +/- 10% vid servisanslutning. 5 s utlösningstid på huvudledning, kan det verkligen vara ett problem vid 50m med 3x16A?

Om man slår ett getöga i den förenklade metoden, SS4241406 utg.2 så ser man att 0,427Ohm Zför är max for 50m kabel. Kring 0,4Ohm är inget ovanligt, speciellt inte ute i skoböjden.

Bilagor:

17 maj 2013 04:30 #9 av Martin
Svar från Martin i ämnet Nyförläggning av markkabel
För en som iprincip aldrig räknat på detta kan man bli lite upplyst hur man räknar på det och om det ärnågot man kan ha som grund i felsökning?

Har en villa på landet som det ibland blinkar i huset. Hittade visseligen dåliga anslutningar i fasadmätarskåpet. Trafon står nog bara 1km bort MAX. Nylagd kabel för ett år sedan. Tidigare vart det luftledning. Sista 10m från stolpen till Fasadmätarskåpet och till huset är ca 6år gammal.

42

17 maj 2013 08:23 #10 av Daniel Eriksson
Tack för Era synpunkter.
Jag skall be honom plocka fram förimpedansen så skall vi se vad vi landar på. Huvudsäkringen är 3x16A. Denna fastighet ligger faktiskt sjuuukt långt ut i skogen så vi får väl se vad det landar på...dock har jag ingen aning om vart närmsta station ligger...

Kollade lite priser också och t ex en FKKJ 3x10+10mm² kostar bara 10kr mer per meter än en N1XV-R 5x6mm² (känns ju lite onödigt med en femledare till TN-C). Finns det några självklara fördelar med en N1XV-R som gör att man ska överväga en sådan framför FKKJ förutom att den är enklare att handskas med i skåp/central.

MVH
Daniel

17 maj 2013 15:46 #11 av Johan Runesson
Nu har jag inte kollat priser, men jag hade nog valt en N1XV 5G10mm2 för att framtidssäkra om den inte är allt för dyr.

17 maj 2013 15:57 #12 av Daniel Eriksson

Johan Runesson skrev: Nu har jag inte kollat priser, men jag hade nog valt en N1XV 5G10mm2 för att framtidssäkra om den inte är allt för dyr.

Med framtidssäkra menar du att det skulle kunna komma TN-S fram till stolpen någon gång, eller?

17 maj 2013 18:12 #13 av Michell Martic
Men Ik3 är väl även beroende av föregående transformatorstations storlek, alltså styrkan på nätet bakom servisanslutning?

17 maj 2013 20:11 #14 av Christer Djerf

Michell Andersson skrev: Men Ik3 är väl även beroende av föregående transformatorstations storlek, alltså styrkan på nätet bakom servisanslutning?

Håller med till 110%, skulle vilja påstå att storleken har betydligt större betydelse än vad matande hsp-nät har!

18 maj 2013 05:38 #15 av Johan Runesson

Daniel Eriksson skrev:

Johan Runesson skrev: Nu har jag inte kollat priser, men jag hade nog valt en N1XV 5G10mm2 för att framtidssäkra om den inte är allt för dyr.

Med framtidssäkra menar du att det skulle kunna komma TN-S fram till stolpen någon gång, eller?

Jag tänkte mest på att byggnaden kanske byggs om till TN-S. Det spelar ju inte så stor roll egentligen, men att gå över till TN-S så tidigt som möjligt är ju alltid bra.

18 maj 2013 15:35 #16 av Johannes Hammarstedt

Christer Djerf skrev:

Michell Andersson skrev: Men Ik3 är väl även beroende av föregående transformatorstations storlek, alltså styrkan på nätet bakom servisanslutning?

Håller med till 110%, skulle vilja påstå att storleken har betydligt större betydelse än vad matande hsp-nät har!

Precis, trafon är avgörande.
Matande hsp nät är som Tage sa: försumbart. Det finns inte, fast bara lite...

Behörighet AB

18 maj 2013 16:03 #17 av Tobias Karlsson
Varför just N1XV-R och inte N1XV eller N1XE?

/Linjemästare Karlsson

18 maj 2013 17:16 #18 av Michell Martic

Johannes Hammarstedt skrev:

Christer Djerf skrev:

HSP-nät innan trafo har väl ingen betydelse alls, tänker jag, eftersom man inte skulle sätta en trafo på 8MVA på ett nät som kan leverera 6MVA. Eller tänker jag fel? Alltså är trafon flaskhalsen. Och ute på landet, vilket föredrar man där. Tänker mig att det går betydligt färre hushåll på en trafo på vischan än i tätorten och att den därför kanske är lite mindre än motsvarande i tätorten. Därmed kan man kanske ha ett Ik3 som är begränsat, inte bara av impedans i kabel utan även av trafos storlek. Därmed kan ett hus som ligger nära en liten transformatorstation ute på vischan ha låg impedans och ändå ha ett hyfsat lågt Ik3.

Som sagt så är jag ny på detta och blev klar med allmänna behörigheten för mindre än en månad sen. Jag vill verkligen att någon rättar mig om jag har fel, eller bekräftar om jag tänkt rätt. Har jag tänkt fel så är det bara att dra upp böckerna igen liksom.

20 maj 2013 11:04 #19 av Johannes Hammarstedt

Michell Andersson skrev:

Christer Djerf skrev:

HSP-nät innan trafo har väl ingen betydelse alls, tänker jag, eftersom man inte skulle sätta en trafo på 8MVA på ett nät som kan leverera 6MVA. Eller tänker jag fel? Alltså är trafon flaskhalsen. Och ute på landet, vilket föredrar man där. Tänker mig att det går betydligt färre hushåll på en trafo på vischan än i tätorten och att den därför kanske är lite mindre än motsvarande i tätorten. Därmed kan man kanske ha ett Ik3 som är begränsat, inte bara av impedans i kabel utan även av trafos storlek. Därmed kan ett hus som ligger nära en liten transformatorstation ute på vischan ha låg impedans och ändå ha ett hyfsat lågt Ik3.

Som sagt så är jag ny på detta och blev klar med allmänna behörigheten för mindre än en månad sen. Jag vill verkligen att någon rättar mig om jag har fel, eller bekräftar om jag tänkt rätt. Har jag tänkt fel så är det bara att dra upp böckerna igen liksom.

Jag tycker du tänker rätt. En trafo på landet är väl vanligtvis runt 100-300kVA med få abonnenter.
Vad räknar du förresten som hyffsat lågt Ik3? Glöm sen inte bort spänningsfallet heller, det är det som i slutändan oftast blir dimensionerande.

Behörighet AB

20 maj 2013 20:27 - 20 maj 2013 20:29 #20 av Michell Martic

Michell Andersson skrev:

Christer Djerf skrev:

Jag tycker du tänker rätt. En trafo på landet är väl vanligtvis runt 100-300kVA med få abonnenter.
Vad räknar du förresten som hyffsat lågt Ik3? Glöm sen inte bort spänningsfallet heller, det är det som i slutändan oftast blir dimensionerande.

Jag tänker att ett lågt Ik3 är allt under 1000A.
Inne i stan kan man många gånger hamna på upp emot 5000A om jag inte misstar mig.
Och är det inne i stan och nära en station så kan man väl mycket väl landa på över 6000A.

Sidan laddades på: 0.105 sekunder

Senaste foruminlägg