En explosion i färger eller en dag på jobbet :)

11 maj 2013 19:11 #1 av allström
Villa femtitalet

Fas och tändtrådar: svart,vit,grå gul,grön,röd,blå

Nolla: svart,vit,gul,blå,röd

Jord: röd,grön/gul-gul/grön

Centralen inbyggd i ett skåp, skåpväggen över dörren går ner över halva centralen.
Kåpan går precis över proppskallarna men sen då, ska man behöva ha stubbmejsel och speglar för att
komma åt halva centralen:tokig:

Inpanelade kulo nytapetserat och målat:smack:

De kan nog glömma en jfb där:S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 maj 2013 21:56 #2 av Martin
Haha... En kollega var ute med det med att köksskåpet var igen byggt över elcentralen. De rev halva köket :P

42

12 maj 2013 09:21 #3 av Ronnie Lidström
Låter som en vanlig dag i en elektrikers liv :pinch:

Jag har även varit i hus där ALL tråd (inkl jord) varit VIT. Då är nog din färgexplosion att föredra :stubben:

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

12 maj 2013 11:36 #4 av Lars Blomkvist
Har varit med om en installation när jag var färsk inom el där hela installationen i ett kök var dragen med grön/gul :blink:
Det var trapp/kors/trapp för belysningen och ni kan ju fatta hur denna mittendosa såg ut där även uttag var inkopplade :lol:

Synd att man inte hade kamera med sig. En Hasselbladare släpade man inte omkring på jobbet direkt.

Det var tydligen en elektriker som vart pensionerad vid övergången runt 70:talet som kommit över lite grön/gul :ohmy:

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

15 maj 2013 07:08 #5 av Janne Larsson
Jag har nog sagt det förr men jag kan ta det igen.

Var till en kund då jag var anställd elektriker och skulle göra något i anläggningen, jag ifrågasatte en del kopplingar (som han själv gjort) och det var typ att fasen till uttag var G/G. Svaret jag fick var att "jag tänkte att det skulle vara den färgen för den ser lite farlig ut"

I övrigt så var restrerande anläggning av det som var hempulat endast brun FK.
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

15 maj 2013 08:12 #6 av Markus Ågren

Janne Larsson skrev: Jag har nog sagt det förr men jag kan ta det igen.

Var till en kund då jag var anställd elektriker och skulle göra något i anläggningen, jag ifrågasatte en del kopplingar (som han själv gjort) och det var typ att fasen till uttag var G/G. Svaret jag fick var att "jag tänkte att det skulle vara den färgen för den ser lite farlig ut"

I övrigt så var restrerande anläggning av det som var hempulat endast brun FK.

haha, det var det bästa argument jag hört. Den såg farlig ut. Skulle nästan gjort en bok med "Fråga/Svar från elektriker till hemmapulare". Tror det skulle bli en stor säljare helst med sånna argument om att den såg farlig ut.

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Tobias Karlsson

Sidan laddades på: 0.042 sekunder

Senaste foruminlägg