Fas och tändtrådar: svart,vit,grå gul,grön,röd,blå
Nolla: svart,vit,gul,blå,röd
Jord: röd,grön/gul-gul/grön
Centralen inbyggd i ett skåp, skåpväggen över dörren går ner över halva centralen.
Kåpan går precis över proppskallarna men sen då, ska man behöva ha stubbmejsel och speglar för att
komma åt halva centralen:tokig:
Har varit med om en installation när jag var färsk inom el där hela installationen i ett kök var dragen med grön/gul
Det var trapp/kors/trapp för belysningen och ni kan ju fatta hur denna mittendosa såg ut där även uttag var inkopplade
Synd att man inte hade kamera med sig. En Hasselbladare släpade man inte omkring på jobbet direkt.
Det var tydligen en elektriker som vart pensionerad vid övergången runt 70:talet som kommit över lite grön/gul
Jag har nog sagt det förr men jag kan ta det igen.
Var till en kund då jag var anställd elektriker och skulle göra något i anläggningen, jag ifrågasatte en del kopplingar (som han själv gjort) och det var typ att fasen till uttag var G/G. Svaret jag fick var att "jag tänkte att det skulle vara den färgen för den ser lite farlig ut"
I övrigt så var restrerande anläggning av det som var hempulat endast brun FK.
Janne Larsson skrev: Jag har nog sagt det förr men jag kan ta det igen.
Var till en kund då jag var anställd elektriker och skulle göra något i anläggningen, jag ifrågasatte en del kopplingar (som han själv gjort) och det var typ att fasen till uttag var G/G. Svaret jag fick var att "jag tänkte att det skulle vara den färgen för den ser lite farlig ut"
I övrigt så var restrerande anläggning av det som var hempulat endast brun FK.
haha, det var det bästa argument jag hört. Den såg farlig ut. Skulle nästan gjort en bok med "Fråga/Svar från elektriker till hemmapulare". Tror det skulle bli en stor säljare helst med sånna argument om att den såg farlig ut.