Har tänkt att sätta upp lite solceller ca 160m ifrån fastighetens elcentral. Har tillgång till en gammal ej använd (ca 20-30år) grov alu kabel 1x150mm2 Min tanke var således att gräva ner 2 sådana här kablar mellan fastigheten och solcellerna (likström) och montera växelrikataren inomhus i ett garage alldeles i närheten av fastighetens huvudcentral.
Planerad installerad effekt på solcellerna är tänkt till ca 4,2 kw toppeffekt med en trefas växelriktare. spänningen i likströmskabeln från panelerna kommer att hamna på max 960 V
Vill nu veta om min tankesätt är ok?
Undrar även hur man utformar övergången från mastodont kabeln på 150mm2 i "ändarna" alltså kopplingen mellan 150mm2 och 10mm2 vid solcellerna samt 150mm2 till typ 6mm2 in till fastighetens "lilla" elcentral ?
Jo visst kan jag göra det får i så fall köpa 160m 4x10+10mm2 jordkabel och den kostar ju lite slantar så då kom jag på tanken att använda mig av "gratiskabeln" istället.
Om det är en ok lösning samt att man kan göra någon smidig övergång i ändarna från 150mm2 till 10mm2 kabel ?
något tips på var man hittar dessa övergångar eller hur de används? har gogglat lite utan att hitta något.
Kan man använda skärmen som finns i min grova kabel för att jorda solpanelerna (ramarna), eller måste man lägga en separat jord? kabeln är som sagt en enkelledare 1x150mm2 alu.
Enklast och billigast borde det vara med ENSTO-plint i någon lämplig plastkapsling typ FIBOX. Finns ju även konventionella 1-pol övergångsklämmor Al/Cu som används i plåtkapslade centraler etc.
Att använda skärmflätorna för skyddsjord blir ju riktigt bra nu när du har sån kabel, den passar ju riktigt fint till detta. Har du fått tag i den vid någon större anläggning för DC-hjälpspänning eller ställverks 110V system?
En "ide" som en "elgubbe" på jobbet hade var att helt enkelt klippa bort ett antal kabelkardeler i ändarna för att på så vis komma ner i en hanterbar dimension och islolera ändarna med vulktejp (låter för mig som en fullösning och är mycket osäker på vad som gäller för likström)?
Kabeln är märkt 7/12 kV, (vanlig kraftkabel skulle jag tro?), är det ok att använda denna typen till likström?
Den har av någon anledning blivit kvar ute i naturen (ovan jord) i närheten av min fastighet för länge sedan, den är märkt med 1982 vilket torde vara produktionsår då det har växt upp en stor björk (25 cm grov) mitt igenom rinkan
Ja, det är såna plintar jag tänkte på, de är flexibla vad gäller area och tar både aluminium och koppar. Skaffa du såna de är inte dyra och funkar bra så slipper du krångla med klippta kardeler osv.
Kabeln verkar vara mer än ok, det är enledarkabel för högre spänning så den blir bra, kanske lite knölig att hantera då det säkert är tjock PEX som isolering av innerledaren. Men gratis är ju gott.
Det är en hspkabel du kommit över, vet inte hur det skulle fungera till likspänningen. Vet inte ens hur den skulle fungera till lsp. Men det borde du ju kunna kontakta tillverkaren och fråga, hade varit intressant vilket svar du hade fått.