Har en kund som köpt velux takfönster men vill uppgradera dem med motor som öppnar fönstret med fjärr. (taket är fortfarande öppet, ej gipsat)
Det kommer med en sladd med den flata ojordade proppen. I denna manualen står det att man kan koppla det dolt.
www.velux.se/sv-SE/Documents/monteringsa.../GGU-INTEGRA-V22.pdf
Men vad jag har lärt mig ska man ha en 2-polig brytare framför motorer samt att man inte får dra "sladd" i rör. Nu är det ju inte så lång sträcka kabeln ska dras i rör, troligen 20 cm till dosan så inget stort att prata om där kanske.
Jag har också en kund som skall sätta in ett sådant, skall åka och kolla på det imorgon. Det går inte att koppla ur sladden och koppla in in en riktig kabel?
Ser inte ut så på bilderna. Är ju säkert en färdig produkt som är odelbar just för kopplingsplinten. Men den finns även med solseller, ska se vad den modellen kostar. Men en 2-polig brytare får det bli ifall man behöver stänga av och göra något med programeringen.
De takfönster jag installerat från velux så måste man montera deras kontrollenhet/mottagare/trafo för att fönstrerna drivs av 24VDC, växlande plus och minus.
Sista jag installerade satte vi en hilalucka vid centralen där kontrollenheterna placerades och 2ledare infällt ut till fönsterna.
Måste tillägga att ett fönster drevs med 230V och det fönstret levererades med 5m ekk 3g1,5.
visst fasen det =), busenkelt. Så har man ju ryggen fri om det blir fel =).Fanns med solpanel istället, så får bli det ifall han vill lägga de pengarna.