Velux takfönster

08 apr 2013 16:59 #1 av Henrik Eriksson
Har en kund som köpt velux takfönster men vill uppgradera dem med motor som öppnar fönstret med fjärr. (taket är fortfarande öppet, ej gipsat)
Det kommer med en sladd med den flata ojordade proppen. I denna manualen står det att man kan koppla det dolt.
www.velux.se/sv-SE/Documents/monteringsa.../GGU-INTEGRA-V22.pdf

Men vad jag har lärt mig ska man ha en 2-polig brytare framför motorer samt att man inte får dra "sladd" i rör. Nu är det ju inte så lång sträcka kabeln ska dras i rör, troligen 20 cm till dosan så inget stort att prata om där kanske.

Är det någon som installerat dessa innan?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 apr 2013 18:28 #2 av David olsson
Svar från David olsson i ämnet Velux takfönster
Jag har också en kund som skall sätta in ett sådant, skall åka och kolla på det imorgon. Det går inte att koppla ur sladden och koppla in in en riktig kabel?

Sjöhaga EL AB

08 apr 2013 19:27 #3 av Michell Martic
Svar från Michell Martic i ämnet Velux takfönster
Sätter du kontakten i uttag av något slag så är det en allpolig brytning att dra ut sladden.
Klipper du kontakten så ska där väl sitta en brytare.

08 apr 2013 19:29 #4 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet Velux takfönster
Ser inte ut så på bilderna. Är ju säkert en färdig produkt som är odelbar just för kopplingsplinten. Men den finns även med solseller, ska se vad den modellen kostar. Men en 2-polig brytare får det bli ifall man behöver stänga av och göra något med programeringen.

08 apr 2013 21:32 - 08 apr 2013 21:41 #5 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Velux takfönster
De takfönster jag installerat från velux så måste man montera deras kontrollenhet/mottagare/trafo för att fönstrerna drivs av 24VDC, växlande plus och minus.

Sista jag installerade satte vi en hilalucka vid centralen där kontrollenheterna placerades och 2ledare infällt ut till fönsterna.

Måste tillägga att ett fönster drevs med 230V och det fönstret levererades med 5m ekk 3g1,5.

www.velux.se/sv-SE/Documents/monteringsa...ka-tillbehor/KMX.pdf
Under punkt 9 syns kontrollenheten. Ingen smäcker pryl man gömmer hur som helst.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

10 apr 2013 18:16 - 12 apr 2013 05:33 #6 av Johan
Svar från Johan i ämnet Velux takfönster
Henrik kan du inte bara göra som på bilden :silly: ;)

Service elektriker på Bravida, Halmstad
Bilagor:

10 apr 2013 21:35 #7 av Henrik Eriksson
Svar från Henrik Eriksson i ämnet Velux takfönster
visst fasen det =), busenkelt. Så har man ju ryggen fri om det blir fel =).Fanns med solpanel istället, så får bli det ifall han vill lägga de pengarna.

Sidan laddades på: 0.091 sekunder

Senaste foruminlägg