Ska få ihop en övervakning av utrymningvägar samt föregling av belysning i en lokal.
Samtliga tio dörrar som är ämnade som utrymningsvägar bestyckas med en microbrytare. Vid personalingången i entrén monteras en tablå som indikerar vilka utrymningsdörrar som är låsta/olåsta. Har dragit en EKKX mellan tablå och dörrarna, där ett par ansluts till microbrytaren i varje dörr. I tablån kopplas de 10 paren till vars en ingång för att indikera vilka dörrar som är låsta/olåsta. Så här långt är det inga problem, men belysningsföreglingen får jag inte till på ett smidigt sätt.
Tanken med belysningsföreglingen är följande.
När personalen anländer på morgonen så trycker dom på strömbrytaren för att tända belysningen(En KNX tryckknapp i detta fallet, där kontaktorer dras av en KNX-brytaktor). Endast 2/3 av belysningen tänds för personalen ska reagera att alla utrymningsvägar inte är upplåsta. Personen kan kolla på tablån vilken/vilka dörrar som inte är upplåsta. När denna dörr är upplåst får jag en slutning eller en brytning till min binäringång i KNX-systemet, som aktiverar en kanal på brytaktorn som tänder den sista 1/3 av belysningen.
Problemet som jag inte lyckats lösa smidigt är hur jag får en (1!) slutning eller brytning när alla dörrar är upplåsta. En möjlighet är att komplettera centralen ytterligare med fler binäringångar så att varje dörr har en egen binäringång. Men detta känns klumpigt och dyrt.
Så min fråga är hur får jag en slutning eller brytning på ett kabelpar när 10 microbrytare är påverkade? Hade det fungerat att ha två par anslutna till microbrytarna där ena paret går till tablån och det andra paret går i serie med samtliga microbrytare? Dock fungerar detta väl bara om jag får en slutning av microbrytarna vid upplåst läge?
Dock känns Richards svar som det smidigaste. Alltså att byta min tablå till en med reläutgångar.
Tablån jag har idag har ingen summalarm-utgång tyvärr. Det är denna jag har köpt: E6390211.
Hittade denna E6332880, den borde fungera? Eller finns det bättre alternativ? Bör vara tillgänglig via dom vanliga grossisterna.
Går dessutom att väja funktion på summa-utgången, så slipper du bygla mellan alla reläer ;p
Det som kan vara begränsande på de flesta panaler är max kabellängd, men hittar inget om max kabellängd i alarmtechs manualer, så det problemet kanske inte existerar i deras värld
Jag vill minnas att Rutab LAN 63-panelerna inte går att använda så som det är tänkt här, de fungerar antingen som drift (indikeringen följer status på ingång) eller som larm (summer drar vid aktivering av ingång, återställning krävs)
Precis. Har använt LAN 63 i industrimiljö och panelen måste återställas efter larm. Har även inget nytta av funktionen med A och B-larm.
Och kabellängder har jag inte ens tänkt på. Hoppas att det fungerar, det är trots allt ett par hundra meter kabel som är dragen.
Viktor H skrev: E6332880 ser väldigt lämplig ut.
Går dessutom att väja funktion på summa-utgången, så slipper du bygla mellan alla reläer ;p
Det som kan vara begränsande på de flesta panaler är max kabellängd, men hittar inget om max kabellängd i alarmtechs manualer, så det problemet kanske inte existerar i deras värld
Jag vill minnas att Rutab LAN 63-panelerna inte går att använda så som det är tänkt här, de fungerar antingen som drift (indikeringen följer status på ingång) eller som larm (summer drar vid aktivering av ingång, återställning krävs)