En kund ringde nu ikväll och sa att JFB löser så fort hon tänder en lampa eller försöker att starta dammsugare eller kaffabryggare, diskmaskin (egen säkring på den)... Värmepumpen har hon brutit säkringen till.. Den löser alltså oavsett fas och säkring och det är olika hushållsmaskiner.. Elinstallation är gjord 2009-2010 vid årskiftet och är kuloinstallation... Någon som stött på detta bekymmer?? :smack:
En fråga: vad gör elektrikern, när han kopplar av?
Ja, en liten "tumregel" är att om JFB löser på allt så är troligtvis kontakt mellan jord och nolla någonstans.
Ett sätt för att se att det verkligen är det felet är att skruva ur/slå ifrån alla säkringar och slå till endast en säkring där man endast slår på en lampa (en låg last) så bör JFB inte lösa.
Jag brukar alltid skippa "felsökningslappen" och läckströmstänger vid JFB fel. Kollar bara det mest uppenbara(tex. uttag ute, vid diskbänk, frågar om dom gjorde nått speciellt), bryter alla säkringar och kollar att JFB funkar, sen slår jag bara ifrån alltihopa och mäter mellan PE och N istället. 9.9 gånger av 10 är det kontakt som enkelt märks med tex en Fluke T120. Sen är det bara att lossa nollorna och kolla vilken grupp det är och sen är det lättare att hitta felet... Har felsökt en hel del på JFB och har det är ytterst sällan som jag varit tvungen att ta till multimeter, megger eller läcktång.
Ber om ursäkt om jag var lite ironisk i mitt förra inlägg men faktum är att den lilla beskrivningen är väldigt användbar och jag misstänker att inte så många läser(eller förstår)den.
be kunden dra ur alla inkopplade saker i uttag samt även kika ute (om du inte redan gjort detta), motorvärmare eller annat som sitter i med timer eller någon belysning som hänger kvar sen jul. Man glömmer fort vad man har och behöver oftast påminnas och då går ett ljus upp =).
Jag brukar leta jordfel på det här viset.
Först skruvar jag bort kablarna efter gjordfelsbrytare och lägger på spänningen för att vara säker på att det inte är fel på brytaren. Där efter bryter jag alla säkringarna och lägger på spänning. Om den löser nu så ligger problemet mellan jord och nollan. Om inte så slår jag till en brytare i taget.
Mina maskiner har annan konstruktion. Dom har aldrig någon nolla. Jag stänger av spänningen och resistans mäter efter motor skydden och jord. det går mycket fort. där efter servomotorer, Om inte det hjälper släpper jag 24 Vdc från powersuplien.
Det går givetvis att resistans mäta i en vanlig central också.
Efter som ni andra har skrivit om hur så gör jag inte det.