Har bara dåliga erfarenheter av batterier som varit med några år eller mer som man försökta ladda upp elelr blivit urladdade för många gånger. Dyrt att köpa nya kanske man ack så trevligt. Det är ju en anledning att uppgradera till ett batteri med mer Ah etc. Tror det skiljde ca 7kg på ett billigt 55Ah batteri till ett på 65Ah som jag bytte i bilen. Det var faktiskt lite knöligt att få ner.
Martin skrev: Det är ju en anledning att uppgradera till ett batteri med mer Ah etc. Tror det skiljde ca 7kg på ett billigt 55Ah batteri till ett på 65Ah som jag bytte i bilen.
Det tänkte jag att jag skulle göra till traktorn också, sätta i ett större batteri. Men då kom jag på att jag kanske måste byta generator också för att traktorn ska ha nån chans att ladda det större batteriet. Det är väl mindre problem om man kör långa stunder, men med en gårdskottartraktor blir det sällan så.
Om ett bilbatteri är i bra skick och inte alltför gammalt så finns det goda chanser att det överlever en frysning. Men man ska ABSOLUT INTE försöka ladda batteriet eller (hjälp-)starta fordonet det sitter i medan det är fruset.
Bästa sättet att tina upp ett fruset bilbatteri är att ställa det i en balja kallvatten, lägg några ribbor under det så att vattnet kommer åt även under. Vattnet kan gå upp till någon cm under batteriets översida. Räkna med att upptiningen tar ett antal timmar.
Har man fast monterad laddare som används ofta, så bör man se till att den har någon slags spänningsreglering så att man inte riskerar att den överladdar ett redan fulladdat batteri. Även om den får stå på ett helt dygn kopplad till ett fulladdat batteri så bör spänningen inte gå över 15 V.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Att sätta in ett större batteri går alldeles utmärkt, man behöver inte en större generator.
Dagens generatorer ger utan problem 100 ampere kontinuerlig ström, laddströmmen på ett blybatteri brukar ligga på 1-10 ampere. Ett blybatteri laddas i praktiken inte med fast ström utan fast spänning. Det viktiga är inte vilken ström generatorn kan ge utan att spänningen inte är för hög, det är överspänning som förstör ett blybatteri.
Visst kan man "återuppliva" ett gammalt blybatteri, men bara 1 gång. Vad man gör är att laddar det så gott det går. Häller av svavelsyran ("gammal" svavelsyra håller för låg halt), fyller på med ny svavelsyra av rätt halt.
Detta knepet fungerar dock inte på många av de nya "slutna" batterierna, dess har nämligen olika tillsatser av bl.a. Kalcium (Ca). Tillsatserna är bl.a. till för att förhindra vätgasutveckling i batteriet (gasning) utan dessa tillsatser riskerar det slutna batteriet att sprängas på grund av bildade gaser.
Torbjörn Forsman skrev: Har man fast monterad laddare som används ofta, så bör man se till att den har någon slags spänningsreglering så att man inte riskerar att den överladdar ett redan fulladdat batteri. Även om den får stå på ett helt dygn kopplad till ett fulladdat batteri så bör spänningen inte gå över 15 V.
ctek
gör fina laddare som går att ha inkopplade dygnet runt, året om, åtminstone enligt dem själv
Kör med en sådan modell i min bil...
Det kallas för underhållsladdning, ganska standard på laddare.
Men iallafall, då borde jag kunna få igång batteriet iallafall en gång till...Får väl köpa lite vatten och ge det ett försök.
/Linjemästare Karlsson
Last edit: 20 feb 2013 19:14 by Tobias Karlsson. Orsak: wäääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääääää
När det gäller mer eller mindre intelligenta fast monterade laddare så har jag observerat att äldre (sent 90-tal) Defa-laddare för montering i motorrum totalt saknar spänningsreglering, de består bara av en transformator och en likriktarbrygga. Lite nyare laddare av samma märke, som ser exakt likadana ut utvändigt men kanske har annan typbeteckning, är däremot försedda med en reglerkrets som stänger av när batterispänningen har nått ungefär 14,5 V. Tyvärr är den inte helt pålitlig, jag har fått reparera flera stycken. Vanliga fel är dels glapp i trimpoten för spänningsinställning, dels dåliga lödningar och dels krypöverslag på kretskortet pga fukt och smuts. Kapslingen är inte så tät att den tål motorrumsmiljö, högtryckstvätt mm i längden även om den kanske uppfyllde IP43 eller något sånt när den var ny.
Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.