Namn på rum?

12 feb 2013 20:51 #1 av Patrik Hedlund
Jag har en fundering som jag själv ej kan lösa. Det gäller att veta vad man ska kalla ett litet utrymme mellan en hall och flera sovrum/andra rum på en gruppförteckning?

Om man ser på mina två bilder på två riktiga övervåningar så kan man ju fundera vad man ska kalla rummen för. Hallen är ju i rummet där trappen kommer upp, alltså är "hall" upptaget på gruppförteckningen. "Liten hall" eller " litet rum innan sovrum" eller dyl. funkar ju inget vidare heller. FINNS DET ETT NAMN PÅ DETTA UTRYMMET?? :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 feb 2013 20:56 #2 av puttrix
Svar från puttrix i ämnet Namn på rum?
Passage uppe?

12 feb 2013 21:05 #3 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Namn på rum?
Passage ÖV skulle nog jag skrivit

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

12 feb 2013 21:11 #4 av Richard
Svar från Richard i ämnet Namn på rum?
Korridor övervåning.

12 feb 2013 21:20 #5 av Patrik Hedlund
Svar från Patrik Hedlund i ämnet Namn på rum?
Passage var faktiskt väldigt bra! Korridor har jag nog själv använt någon gång, men det känns som att utrymmet ska vara lite längre egentligen för att kunna kallas korridor.

"Bel. & uttag - passage ÖV, 1 st sovrum" kan ju t.ex. funka.

Super! Tack så mycket för hjälpen!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

12 feb 2013 21:22 #6 av Patrik Hedlund
Är det någon som känner igen sig i problematiken kring att nämnge rum och framförallt ett sådan här utrymme på en gruppförteckning då? :P

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

13 feb 2013 05:18 #7 av Martin
Svar från Martin i ämnet Namn på rum?
Tycker mer det är svårt att dela in större ytor. Blirju oftast Bel Väster etc. Alt en liten skiss jämte med Gr nr.

42

13 feb 2013 11:08 #8 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Namn på rum?
I lite större byggnader kör man man rumsnummer. I de fastigheter jag jobbat i så har man börjat räkna från första rummet direkt till vänster när man kommer in och sedan gått medsols runt. Tex om rummet är på 4:e våningen blir det första rummet 401, sedan 402 etc. Om ett redan numrerat rum ska delas blir det 401A och 401B tex. Det blir väldigt enkelt att skriva gruppförteckningar då. Jag brukar göra en karta med alla rum numrerade och dessutom visa med tjock linje vilken del av våningen som centralen försörjer

Projektledare el, styr och automation

14 feb 2013 10:10 #9 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Namn på rum?
Så som man gjorde förr tycker jag är bäst..
Sätt upp en liten skiss över anläggningen gör en fyrkant med gruppnummer i för varje vägguttag och en ring med gruppnummer i för belysning.. Enkelt smidigt och tydligt.

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

14 feb 2013 13:37 #10 av Patrik Hedlund
Faktiskt så borde man börja med det. Åtminstone vid nybyggnation/helrenovering av hus och annat.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

14 feb 2013 15:38 #11 av Martin
Svar från Martin i ämnet Namn på rum?
Väldigt smidigt tycker jag. Oftast benämns ju rum bara idag som sovrum1 sovrum2 etc. eller ännu värre dotterns sovrum. Dessutom hur ofta snor man inte en matning från ett rum för ett vu på andra sidan väggen för att dra 2m istället för 10m liksom. Då har man ett uttag som är märkt i central Sovrum1 men som sitter i sovrum2.

Bra på ett sätt att man har olika matningar i ett rum då allting kanske inte slocknar om säkringen går men kan vara förödande för den som dra säkringen och ska tapetsera om och skruva bort vägguttag och plötsligt är det ett med spänning på.

Är det en större lokal så givetvis kör man rumsnummer.

42

14 feb 2013 16:42 #12 av Janne Larsson
Svar från Janne Larsson i ämnet Namn på rum?
Anledning till att rum kallas för vad de gör har ju mycket med att arkitekten en gång döpt rummen vid projjning, elkonstruktören låter dessa namn vara kvar och använder sig av dessa när man upprättar en centralredovisning samt att då vid installation så skrivs detsamma på gruppschemat. Annars är ju Mats förslag ypperligt att använda sig av om man inte har något annat att tillgå samt att det är lätt gjort för de flesta elektriker med datorvana, det behöver ju inte vara i skala.
Om man även vid tex nybygge anlitar konsult för att projja så kan man ju säga till om att få en skiss i valfri storlek.

14 feb 2013 18:52 #13 av Mats Persson
Svar från Mats Persson i ämnet Namn på rum?
Det tycker jag du ska testa Patrik ;)
De gånger jag gjort det har kunden tyckt att det var tydligt..

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Sidan laddades på: 0.165 sekunder

Senaste foruminlägg