En maskin som skall installeras där kablaget kommer att röra sig lite granna, ca 30cm fram och tillbaka kanske en gång varannan vecka kommer det att röra sig, är ändå rädd att kablarna kommer att ta skada.
Hittar ingen direkt enkel lösning mer än att fästa en slang i den rörliga delen och dra igenom 4kantsprofilen så inte kablarna tar skada när det rör sig.
Någon som ser en bättre lösning?
Hur tusan får man in bilder här?!
Bild infogad i inlägg.
När du har valt "lägg till fil" så dyker det upp en knapp som det står "infoga" på. Välj med markören vart i inlägget bilden ska hamna och klicka på infoga. //Moderator
Ja, du. Min första tanke när det är rörliga delar är oftast gummikabel och dragavlastningar. Nu vet jag inte exakt hur maskinen ska funka och om det är risk för klämskador osv.
Gummikabel blir det inte (konstruktören hade valt fqar-pg och maskinen kom efter att kabeln hade kommit) men dragavlastat blir det med Förskruvningar och klamma. Klämrisk finns inte men risk för sönderskavda kablar med tiden är ett problem jag ser.
Hur rör sig maskinen? kommer kablarna glida genom den där fyrkantsprofilen?
FQAR-PG är inte gjord för rörelser och kommer lea av sig med tiden. Nu va det ju inte så ofta den skulle röra sig, men vid maskininstallationer borde han valt ölflex, finns högflexibla, nu kanske itne det behövs i detta fallet.
Men om det är som jag undrade tidigare att det rör sig fram och tillbaks igenom profilen, så är egentligen det mest rätta ett litet kabelsläp. Alternativt lägga en loop som kan röra sig. För glider den mot en yta kommer det gå sönder.
Hur som helst så tycker jag inte att man ska ha FQAR-PG till en rörlig del, inte ens i en maskin, om det inte finns speciella krav, men en variant ölflex klarar det mesta!
japp kablarna kommer att glida igenom fyrkantsprofilen. Ölflex, novoflex hade klart vart bättre.
Har lagt en loop just nu men får inte känslan av den där kvalitén man vill uppnå när man installerat något.
Har du något E-nummer eller namn på något kabelsläp som du tror passar?
Har inget nummer på nåt släp här och nu, men finns nog div varianter.
En billigare lösning är att ta robotslang och göra lång nog för att den ska kunna röra sig.
Fäst den med två klammer för robotslang i båda ändar.
Ta bort manteln av en större kabel trä över den över fqar-pg, använd buntband för att hålla allt på plats.
Sätt sedan kantlister på ändarna på fyrkants röret.