Fluxio
Elbranschens mötesplats
| Elinstallatör ABL | ||
| Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... | Inte säkert att allt stämmer till 100% |
Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.
| Elinstallatör ABL | ||
| Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar... | Inte säkert att allt stämmer till 100% |
| Företagare, Elinstallatör | Björks EL i Skellefteå AB |
| Elinstallatör ABL | ||
Mats Persson skrev: Jo det kan ju tyckas, men du måste väl också ha sett att merparten av radiatorerna som sitter upp idag är jordade.
Så när ni ska installera nya radiatorer viker ni undan jorden då?
Vid utvidgning av en elinstallation inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv behöver utsatta delar inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna inte är skyddsjordade och elinstallationen är utförd före den 1 januari 1994.
Ovanstående är en riskbedömning som har sin grund i övergångsbestämmelserna i Elsäkerhetsverkets föreskrifter om hur elektriska starkströmsanläggningar ska vara utförda.
Följande är ett exempel på ovan nämnd riskbedömning:
Om elradiatorer bör jordas eller inte vid installation i befintliga utrymmen med ojordade uttag har det funnits delade meningar om.
De som förordat jordning av radiatorerna har satt risken för fel i radiatorerna i centrum.
Vid en överledning till höljet i en skyddsjordad radiator ska skyddet (säkringen eller dvärgbrytaren) koppla bort den grupp som matar radiatorn. Emellertid har man i och med skyddsjordningen infört jordpotential i rummet. Om det i rummet finns ett bruksföremål som är anslutet till ett ojordat vägguttag, och det i bruksföremålet sker en överledning från fasen till höljet uppstår en fara vid samtidig beröring av bruksföremålet och den jordade radiatorn.
De som anser att radiatorn inte ska skyddsjordas sätter bibehållandet av den isolerade miljön i centrum. Därigenom bibehålls den andra skyddsbarriären vid fel i den grundläggande isoleringen hos andra apparater som används i utrymmet, och som kan beröras samtidigt med radiatorn.
Riskerna har numera bedömts vara minst om radiatorerna inte skyddsjordas