Höjd på spisdosa när häll och ugn monteras?

19 nov 2012 21:40 #1 av Per Åke Väppling
Vad jag förstått ska spisdosa/uttag monteras 300 Ö.G enligt svensk standard, dock funkar inte det alltid så bra eftersom ugnen inte går att skjuta in utan tar i perilexstickproppen. Finns det någon annan svensk standard höjd i detta fall? I ett kök skulle dosan sitta högt upp, sedan hade han som monterat köket skruvat en list över halva dosan!
Kanske bättre att sätta uttagen/uttagen i skåpet bredvid som för D.M? Om nu inte eventuella lådor tar i. Hur gör ni?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 nov 2012 22:02 #2 av Henrik Eriksson
Brukar montera det i skåpet bredvid. Lite trångt i 40 skåp men går.

20 nov 2012 03:31 #3 av Thomas Hausel
Sätter två dosor bredvid varandra, en apparatdosa och en kopplingsdosa.
Kan man inte sätta dem på varsin sida om lämplig regel blir det en liggande kottling och stussarna mot varandra på dosorna.
Höjd över färdigt golv 75 cm centrum dosa.
Överkopplingen görs med fördel i apparatdosan då det är bättre kopplingsmöjlighet på 1-vägsuttaget.
Exxact 1-vägs är marknadens bästa...? :)

20 nov 2012 08:47 - 20 nov 2012 08:47 #4 av Janne Larsson
Vid våra projjningar så markera vi ut:

spis 300 öfg
ensam häll 700öfg
ensam ugn eller i kombo med micro 1900 öfg (i högskåp tex)
häll och ugn i kombo 700 öfg

Men sen får man ju justera lite beroende på hur köksinredningen ser ut också med tvärgående reglar osv.

20 nov 2012 16:40 #5 av Martin
I många av de kök jag gjort så har det funnit utrymme längst ner under spisen och vanligt att det blir en spisplåt hylla/längst ner så där brukar de finnas plats. Annars för jag som andra att man sätter det i skåpet jämte.

Har i något kök fått sätta den bakom spis/häll men då har hela skåpet varit ca 20cm ut från vägg då de vill ha ut spisen från väggen så att det blir ett tomrum bakom. Gör man bara ett par lagom stora hål bakom ugnen sedan så kommer man åt bra.

42

20 nov 2012 16:52 #6 av Richard

20 nov 2012 21:20 #7 av Henrik Eriksson
På några ugnar jag monterat har det stått i beskrivningen att ingen el får dras bakom ugnen pga värmen.

Detta har jag alltid haft i bakhuvudet och så fort det är häll+ugn satt uttag i skåpet bredvid.

Är det OK regelmässigt att sätta ett 1-fas uttag på samma som 3-fas uttaget till hällen? Själv brukar jag montera 2 st perilexuttag.

(varför kan inte alla uttagen vara utformade som exxact 1-vägs, borde vara samma smidiga snabbkoppling på alla deras saker)

Sidan laddades på: 0.038 sekunder