En av mina käpphästar löser kanske detta, gör en riktig kontinuitetsmätning, kanske även mäta mot åtkomliga N-anslutningar så tror jag att svaret kommer att hittas!
Ingen dum teori Michell. Det är fjärrvärme, men ingen cirk.pump inne i huset vad jag såg. Ingen specifik grupp för någon heller.
Ryckte som sagt ut allt jag kom åt från uttagen, inkl. spis & kyl/frys. Resten av grupperna var bara uttag och belysning. Kan vara en skruv i ett rör eller liknande.
Får prova lägga in grupp för grupp när jag är där nästa gång och se om det blir någon klarhet i det hela.
Ska först prova med att koppla ett löst uttag på en säkring på varje fas och belasta för att utesluta nätanslutningen och övertoner.
Om vvc-pump saknas så kanske det finns andra saker i anläggningen som kan fela.
Har de någon lokal styrning av sin ventilation från den egna gruppcentralen?
Har de plast eller metallrör för den infällda installationen?
Har du kikat på spisen? I 60- och 70-tals kök är det väl inte helt ovanligt med metalldosa och plica-slang (osäker på stavningen) där jordanslutning dessutom finns i botten på dosan. Finns ju en god chans att denna dosa är en främmande ledande del om jordanslutningen kopplas bort. Har man dessutom bytt spis så kan förväxling av trådar gjorts mot spisen. Ibland ligger det ju trådar av diverse färger (grön, gul, röd, blå o s v).
Tycker mig känna igen symtomen. Det jag råkade utför var att i ett vägguttag var nolledaren klämd med klon som gick ut i plåtdosan och där igenom gick läckströmen. Kommer inte ihåg hur mätvärdena betedde sig riktigt. Kan detta ge samma fenomen?
Har också vart ute för klämd N o PE ledare i uttag, N var klämd med klon mot plastdosa, men då klon stod i kontakt med uttagets metallram som i sin tur var nitad ihop med PE "skenan" gick felströmnen den vägen. Ganska långsökt när man felsöker men risken finns ju. Eller klämd mot plåtdosa som Marcus skrev.
Apropå klämda nollor. Två ggr har jag varit med om nolledare som har varit avklämda mot pansarrör som en porslinsglob varit monterad över och som skapade jordfelet.
Som Fredrik beskrivit problemet så måste vi ha en läcka via främmande ledande del. Så om inte Dosorna är i plåt så uppstår inte samma fenomen eftersom han provat att koppla PEN-ledare direkt på JFB och således bort kopplat anläggningsjorden helt.
Alltså, som det är beskrivet så krävs en förbindelse mellan neutralledare och främmande ledande del.
Intressant dock varför fenomenet inte uppstår på någon av grupperna som matas av L3an.
Det är ett intressant fall. Om man ser till vilka grundfel som kan få en JFB att lösa så kommer jag fram till dessa:
1. Överledning mellan L eller N <--> Jord, PE, N utanför JFB eller L utanför JFBn.
- Resistiv överledning, eller
- frekvensberoende överledning i filter som ger startströmmar.
2. Övertoner på nätet som får JFBn ur balans.
3. Felkopplad JFB, till exempel olika riktningar på strömbanorna.
4. Fel på JFBn i sig.
Frekvensberoende fel kan vara lite lurigt då isolationsmätning inte visar på dessa. Resterande fel bör enkelt kunna hittas genom inspektion och isolationsmätning.
För övrigt gäller att vara noggrann med observationer och testfall.
- Löser JFBn direkt eller efter en viss tid (om än liten)?
- Isolationsmätning måste göras med inkommande PE(N) ansluten för att upptäcka överledning mot sann jord.
- I detta fall gäller dessutom att vara noggrann med vilka belastningar som är inblandade här (storlek och art), och om felet går att isolera till just en belastning, en gruppledning, en viss fas - inkommande respektive utgående från JFB.
Det ligger nära till hans att misstänka överledning N <--> jord här i en apparat.
Michell: Dom har lokal styrning av ventilationen, och det är den enda gruppen med en fast ansluten apparat bortsett från en tvättmaskin som jag kopplade ur vid felsökningen. Får leta upp fläkten och isolationsmäta mot höljet/röret.
Bo: Den löste så fort jag belastade en säkring. Hade PEN ansluten vid isolationsmätning, men fick som sagt bra värde.
Har också råkat ut för klämda ledare i både VU och pansarrör med porslinsglob monterad över rörutloppet. Då vet man att man inte är ensam om det :tummeupp: