Hjälp angående jordfelsbrytare

12 okt 2012 19:31 #1 av Friedrich Lossien
Installerade en jordfelsbrytare i ett radhus innan idag. Den löste ut när jag slog igång, så drog ut alla proppar och skruva i dom en efter en. Löste på lite olika grupper, så tänkte att då ligger väl jord och nolla ihop nånstans i anläggningen.

Drog ut alla apparater och nästan alla lampor ur uttagen och isolationsprovade var grupp för sig. Döm av min förvåning när alla grupperna ligger >500MOhm när jag mätte L+N mot PE.
Sätter ihop centralen igen och mäter L1+L2+L3+N mot PE. Även då ligger det >500MOhm.

Slår på och JFB löser direkt igen.. Tar ut alla proppar och sätter i en i taget igen, och JFB löser på flera olika igen.
Börjar undra om det är fel på JFB och testar den en fas i taget, löser på 27mA på alla tre faserna. Går ut i fasadmätarskåpet och kollar matningen in till centralen i huset och den ser ok ut. Går in och mäter så jag har 3 faser, och det har jag..
Bytar JFB och får samma resultat.

Vid det här laget har jag slut på teorier och plockar bort alla trådar från nollskenan. Ansluter sedan en åt gången och skruvar i tillhörande propp. JFB löser på alla grupper som ligger på L1 & L2 så fort där är belastning.
Sista försöket var att ansluta inkommande PEN direkt till JFB, och på så vis låta bli att jorda anläggningen. Blev samma resultat.

Någon som råkat ut för något liknande innan, eller har en teori?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 okt 2012 19:50 #2 av Marcus Lundström
Om du tillfälligt kopplar förbi jfb. kan du mäta upp något jordfel med läckströmtång?

12 okt 2012 20:19 #3 av Patrik Hedlund
Nollskruven är naturligtvis lossad? ;)

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

12 okt 2012 20:46 #4 av Bo Siltberg
Låter som att JFBn sitter i en egen kapsling bredvid en gammal diazedcentral? När teorierna om jordfel är slut så får man gå till det omöjliga - att en fas är kopplad fel väg genom JFBn, vilket kanske kan hända om man råkat blanda ihop de 8 ledarna.

Annars kan de som Marcus är inne på handla om ett frekvensberoende fel. Hur ser spänningen ut - övertoner? Dåligt EMC-filter någonstans i anläggningen? Sådant som ett isolationsprov inte fångar.

Nu hade du dock försökt isolera detta genom att endast koppla in L+N för en grupp i taget?

12 okt 2012 21:00 - 12 okt 2012 21:01 #5 av Patrik Hedlund
Av egen erfarenhet, kontrollera att skenorna i centralen verkligen blivit separerad från varandra. Att det inte ligger någon skruv där som kortsluter eller något problem med nollskruven.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

12 okt 2012 21:17 #6 av Friedrich Lossien
Marcus: Har inte någon sådan, men där kan omöjligt vara läckströmmar på flera grupper inom den fasta installationen.

Patrik: Hade inte fått de värdena jag fick på isolationsmätningen annars.

Bo: Ja den sitter bredvid. Inga konstigheter med inkopplingen heller, PEN + faser från HB på ovansidan, och N + faser till fasskenorna på undersidan.
Ska inte vara några övertoner i anläggningen då jag inte haft någon belastning ansluten, bortsett från lite halogenspots.
Anslöt precis som du skriver L+N för en grupp i taget och fick ändå JFB att lösa så fort jag belastade dessa grupper, dock endast på L1 & L2. Provade endast en grupp på L3 där jag körde både mikro och kaffekokare samtidigt utan problem.

Satt och funderade på om gul/grön och blå kanske är förväxlade på flera grupper i anläggningen, men då skulle jag märkt detta vid isolationsprovningen.

13 okt 2012 08:25 #7 av Bo Siltberg
Knepigt.
Med övertoner menade jag skräp och överspänningar på matande nät som kan få JFBn i obalans.
Annars får du väl fortsätta att försöka isolera felet, t.ex om det verkligen är kopplat till inkommande L1 & L2 eller till de grupper som är anslutna där etc.

13 okt 2012 11:27 #8 av Friedrich Lossien
Det är inte omöjligt. Misstänker att servisen till radhuslängan ligger sydd mellan fasadmätarskåpen. Har tyvärr inget instrument för att mäta övertoner.
Var på en föreläsning för många år sedan där föreläsaren visade upp ett scenario där ett fel i grannens anläggning kunde få JFB att lösa ut. Tyvärr är mitt minne inte det bästa, så kommer inte ihåg vad som kunde orsaka detta :pinch:
Ska dubbelkolla allt nästa gång jag är där och precis som du säger Bo, se om felet verkligen är isolerat till L1 & L2.

13 okt 2012 15:02 #9 av Bo Siltberg
Ja, jordfel hos grannen, eller bara belastning hos grannen kan spela in, men då krävs även ett jordfel i den egna anläggningen, dvs kontakt mellan N-PE. Annars ser jag inte hur det kan ske.

13 okt 2012 22:01 #10 av Torbjörn Forsman
Hög kapacitans mellan PE och någon fas, möjligen nollan? Jag har varit med om att ett filter som satt på inkommande spänningsmatning till ett skärmat rum för EMC-mätningar hade så hög kapacitans att det löste ut jordfelsbrytaren när det fanns mycket övertoner på elnätet. Jag var inte själv inblandad i att lösa problemet men det slutade med någon form av ytterligare filter mellan JFB och det skärmade rummet. Möjligen kan det ha rört sig om parallellresonanskretsar för 3:e övertonen i serie med varje fas.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

14 okt 2012 10:06 #11 av Marcus Lundström
Låter otroligt om det skulle finnas sådana elmiljö problem i en radhuslägenhet? Det finns säkert en enklare förklaring.
Jag skulle kanske börja med att skaffa en läckströmtång, bygla jordfelsbrytaren och mäta upp först hela anläggningen och se hur mycket jordfel det finns. Sedan mäta upp grupp för grupp.

Jag felsökte ett något sånär liknande fel en gång, då var det skruven till locket på centralen som var utbytt och lite längre än orginal. Den snuddande vid nollskenan och gav jordfel.
Du kanske ska prova att isolationsprova när locket är påskruvat på centralen, genom då undersida jordfelsbrytaren som jag antar sitter bredvid centralen.
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

17 okt 2012 17:58 #12 av Slugge
Vad var felet Fredriech, kontakt PE+N ändå?

22 okt 2012 21:55 #13 av Friedrich Lossien
Har inte haft tid att forska mer om detta, men det kommer.
Har ett par teorier och test som jag ska göra nästa gång jag är där..

04 nov 2012 16:53 #14 av Bo Siltberg

Friedrich Lossien skrev: Döm av min förvåning när alla grupperna ligger >500MOhm när jag mätte L+N mot PE. Sätter ihop centralen igen och mäter L1+L2+L3+N mot PE. Även då ligger det >500MOhm.

Sista försöket var att ansluta inkommande PEN direkt till JFB, och på så vis låta bli att jorda anläggningen. Blev samma resultat.

Kontrollfråga: Var inkommande PE(N) bortkopplad vid isolationsmätningen? Du kan ha överledning N-Jord på L1&L2-grupperna.

07 jan 2013 15:43 #15 av Patrik Hedlund
Tänkte höra hur det har gått?

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

11 jan 2013 15:54 #16 av Slugge
Mest troligt, som med alla "tillfälliga" lösningar, har det blivit permanent! :lol:

21 feb 2014 21:24 #17 av Bo Siltberg
Bump. Är de fortfarande utan JFB?

21 feb 2014 23:09 #18 av Friedrich Lossien
Jepp, de är fortfarande utan JFB mig veterligen :whistle:
Va där för att byta lite uttag och brytare, och skulle komplettera med en JFB som en bonus.
Kunden är en gammal bekant, så det är ett sånt där "ta det när du har tid"-jobb B)
Det irriterar mig dock fortfarande oerhört mycket att jag inte hittade felet..

22 feb 2014 20:27 #19 av Christer Djerf
Misstänker starkt växlad N och PE ute i anläggningen. Är det t.ex i ett VU så syns det inte vid isolationsmätning om inget är anslutet just vid mätningen.

22 feb 2014 20:53 - 22 feb 2014 20:54 #20 av Michell Martic
Vad sägs om teorin att det kanske är så att N och PE förväxlats i anläggningen... vänta... och att förbrukaren är ansluten till sann jord via sin utsatta del!?

Typ en cirkulationspump där jord använts som återledare och nolledare anslutits på jord. Då skulle du ha neutralledaren i förbindelse med sann jord genom rören t ex. Du sa ju att du t o m hade satt PEN-ledare på JFB vid något tillfälle.

Har de den typen av förbrukare i hushållet? Alltså anordningar som har förbindelse till främmande ledande del genom utsatt del?

Hur funkar det med deras värme? Är det fjärrvärme eller har de egen beredare?

Sidan laddades på: 0.063 sekunder

Senaste foruminlägg