Ojordat vägguttag på kallvind.

11 okt 2012 17:35 #1 av Johan Runesson
Hur ser egentligen reglerna ut för nyinstallation av ojordade vägguttag? Jag ska fixa el till en antennförstärkare på en kallvind. Det fanns en ojordad matning till vinden som gick direkt till en strömbrytare och vidare till en armatur. Jag gjorde ett försök att dra i jordtråd från centralen men misslyckades. Troligen så behöver inte antennförstärkaren jord, så jag funderar på att koppla in den fast i en dosa med dragavlastning. Man kanske även skulle kunna montera ett Klass 2-uttag, men jag hade helst haft ett kapslat vägguttag även om det inte är något krav.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2012 18:33 #2 av Bo Siltberg
Det finns en kort svar och ett mycket långt svar på denna fråga, som egentligen handlar om reglerna för undantag.

Det korta svaret bedömer jag vara att ett uttag på denna kallvind ska vara jordat. Motiveringen är att ELSÄK-FS 2008:1 säger så här ang undantaget:

"...vid utvidgning av en låg- spänningsanläggning inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed jämförligt torrt rum med isolerande golv."

Här handlar det om ett nytt uttag i ett (kanske) torrt rum som inte haft några uttag tidigare, eller någon skyddsjord överhuvudtaget.

Det långa svaret gör nog ingen speciellt mycket klokare, främst pga av att en definition på begreppet utvidgning inte står att finna någonstans...inte ens i elsäkerhetsverkets PM som skulle räta ut alla frågetecken. :smack:

Några fluxiotrådar i ämnet:
www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...jfb-i-utoekning.html
www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...koeksrenovering.html
www.fluxio.se/forum/foereskrifter-och-st...elsaek-fs-20081.html

11 okt 2012 19:01 #3 av Ronnie Lidström
Ska inte antennförstärkare/fördelare ha jord för dess funktion? För att minska störningar eller nåt?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

11 okt 2012 19:06 #4 av J-Rock

Ronnie Lidström skrev: Ska inte antennförstärkare/fördelare ha jord för dess funktion? För att minska störningar eller nåt?

Jag har bara sett antennförstärkare med europa kontakt.

11 okt 2012 19:14 #5 av Ronnie Lidström
Jo, men brukar vara en lös separat jordplint/anslutning. Även på förgreningar som inte ens har någon elanslutning.

Jag är dock egentligen helt fel person att yttra mig kring antennanläggningar då detta är en av mina svagaste sidor :rulla:

Fil bilaga:

11 okt 2012 20:06 #6 av Torbjörn Forsman
En "vanlig" tv-antennförstärkare ska nog inte jordas alls ur störningssynpunkt. Däremot kan det ju vara lämpligt med tanke på åskskydd att potentialutjämna antennkabelns skärm mot någonting lämpligt i huset, men det behöver inte ske precis vid antennförstärkaren.

Lite bättre antennförstärkare brukar vara uppdelade i två enheter, en förstärkare som man placerar så nära antennen som möjligt och en nätdel som matar förstärkaren med likspänning på antennkabelns innerledare. Då kan man ha nätdelen inne i huset och behöver inte försöka få upp ett uttag på vinden.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

11 okt 2012 22:26 #7 av Mats Persson

Ronnie Lidström skrev: Jo, men brukar vara en lös separat jordplint/anslutning. Även på förgreningar som inte ens har någon elanslutning.

Jag är dock egentligen helt fel person att yttra mig kring antennanläggningar då detta är en av mina svagaste sidor :rulla:

Men Ronnie har du inte läst den där tjocka boken du rekommenderade mig att köpa än? :)

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

12 okt 2012 05:53 #8 av Ronnie Lidström
Väntar på att du Mats ska läsa den och skriva en lättläst artikel som jag kan läsa :stubben:

Fil bilaga:

12 okt 2012 07:25 #9 av Christer Djerf

Ronnie Lidström skrev: Ska inte antennförstärkare/fördelare ha jord för dess funktion? För att minska störningar eller nåt?

Här kan vi nog skilja på skyddsjord och funktionsjord!
Ett klass 2-uttag skulle vara mest rätt om det inte går att sätta ett jordat enligt mig!

Återigen får vi tänka på om vi försämrar anläggningen.
Ska vi ansluta en klass-2 förstärkare i ett klass 2-uttag eller i ett jordat VU?
Det spelar ingen roll för säkerheten enligt mig.
Har vi ett Klass-2 uttag kan vi heller inte ansluta några bruksföremål som kräver jordade uttag.

Däremot ett ojordat VU, då är vi ute på hal is!

Sidan laddades på: 0.046 sekunder

Senaste foruminlägg