Detta var inte en rolig historia att höra..

Själv har jag tyvärr inte hört om Olas fall tidigare, så jag har nu satt igång
"maskineriet" för att utreda vad andra inom Eldon har hört om fallet och om vi har gjort
missar med konstruktionen på NRGA och vad vi i så fall kan förbättra omgående.
Som det skrivs så är trots allt NRGA en serie kapslingar till bra mycket bättre pris än tex. UNIK-R
och det var också tanken från början, så vissa "besparingar" i konstruktion och tillverkning jämfört med UNIK-R
är ju då också naturligt.
Jag kollade på 2 st NRGA som jag hade här hos mej och båda har nedbockade och förstärkta kanter på långsidorna
av FL21 öpnningen, så att det som nu påtalas, att förstärkning saknas gör mej lite konfunderad..

Har nu bett vår konstruktionsavdelning att kolla detta.
När det gäller placeringen av FL21 öppningen så är det inte så mycket att göra, då man ju vill ha flänsöppningen så
nära bakkanten av kapslingen som möjligt och hur man än gör så kommer flänsöppiningen ovanför installerade
apparater hur man än gör. Frågan är väl kanske då som skrivs .. om det verkligen är rätt med flänsöppning på ovan sidan överhuvudtaget. Kanske bättre att slopa öppningen i framtiden eller att ta fram en alternativ serie av NRGA utan flänsöppning uppåt. Många kunder använder idag FL21 öppningen på ovan sidan vid inomhusmontage tillsammans med våra nya multiflänsar IP65, av gummimaterial och med stabil stålkärna, så det gör det lite klurigt att då konstruera om NRGA utan flänsöppning uppåt.
När det gäller vatten i faskenor, så har vi numera självdräneradande fasskenor i meterlängd 10 & 16mm² , där
konstruktionen gör att vatten aldrig skall kunna nå 2 faser samtidigt, utan rinna ut innam detta sker.
Naturligtvis förutsätter det att man INTE använder ändskydd på skenorna utan istället kapar kopparn så att den hamnar ca: 4 mm innanför kanten.
E-nr. 2119936 (10mm²) och 2119938 (16mm²).
Sen kan man ju på flera fabrikat av dvärgbrytare, även placera fasskenan i ovankant om man
vill vara helt på det säkra.
PS. NRGA finns ju även som Diazed alternativ med 3 rader GII eller GIII + en rad om 18 mod. för normapparter
för montage av huvudbrytare, jordfelsbrytare, överspänningsskydd, mm..
Jag återkommer med mer info om hur vi kan och tänker förbättra NRGA kapslingen inom kort.
Hälsningar
Magnus Runeson
Produktchef
ELDON AB