Installation av central utomhus i lantbruk

09 okt 2012 18:36 #1 av hannamastad
Tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av plåtkapsling utomhus till elcentral? Vi öppnade en igår som är helt nyinstallerad sedan i våras och där var det bra mycket kondens inuti tom så pass att det på ena sidan hade börjat ärga vid kopplinsskruvar till jord och nollskenan :S

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 18:40 #2 av Rikard Ågren
Var det en normcentral eller diazed (smältsäkringar)?

Centraler utomhus tycker jag bör undvikas.

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 18:44 - 09 okt 2012 18:45 #3 av Ronnie Lidström
På lantbruk är det väl rätt vanligt med centraler utomhus, eftersom man inte få ha centraler i själva "fuse". (Inte alla som har fina centralrum)

Centralen bör ju dock vara anpassad för att sitta utomhus. Rätt kapslingsklass samt väderskydd, dräneringshål i botten osv.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

09 okt 2012 22:08 #4 av Ola Sjöberg
Lite erfarenheter (dyra) angående Eldons NRGA "lantbrukscentral"

Eldons NRGA rostfri kapsling lanserades för några år sedan som problemlösaren i lantbruksinstallationer med förhöjd brandrisk och svår miljö och som ett komplement till (ersättning för) plastkapslingar.
Metallkapslingar har förstås mer problem med kondens än plastkapslingar men den här har färdiga kondenspluggar och man kan ju alltid komplettera med extra kondenspluggar.

Jag provade modellen på kul, har ofta använt Eldons produkter och varit mycket nöjd, och jag lockades också av det otroligt låga priset jämfört med UNIK-R.






Bilderna talar väl för sig själv men som synes är inte installationen helt klar, kapslingen hade varit på plats två veckor.
Det blev en rejäl utredning på det här, jag var inte glad.....

-Hager hävdar att anslutningarna på fasskenan är för löst dragna och/eller att kondens har bildats i fasskenan.
-Eldon hävdar att kondenspluggarna inte var öppnade eller att jag skulle haft fler pluggar.

-Jag hävdar: kapslingen är felkonstruerad. Flänsöppningarna (FL21 upp/ner) saknar förstyvande kant som UNIK:en har vilket innebär att plåten som kabelflänsen ska täta mot blir för vek och oavsett vilken packning man använder så blir det inte tätt. Framkanten på flänsöppningen är precis ovanför fasskenan så regnvattnet rinner perfekt ner i skenan.

-Min (inte helt klockrena) lösning: rejält med sikaflex istället för flänspackning. RK förbindning istället för fasskena.
Tilläggas bör också att jag hade gott om luftning bakom kapslingen samt dräneringshål i botten.

Jag var på efterbesök på platsen ett år senare och det ser fortfarande fint ut inne i kapslingen.
Bilagor:
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Bo Siltberg

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 04:57 #5 av Rikard Ågren
Det är väl ganska uppenbart att det bildats kondens i fasskenan?

Använd _ALDRIG_ fasskena när det är risk för kondens i kapslingen! Att kapslingen är dränerad hjälper ju föga!

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 06:23 #6 av Torbjörn Forsman
Ibland sätter man ett litet värmeelement (t ex 20 eller 50 W PTC) längst ner i plåtkapslingar utomhus för att hålla skåpet så pass varmt att man slipper kondens. Förvisso inte direkt någon energieffektiv lösning, men det fungerar bevisligen!

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 13:09 #7 av Tomas Karlsson
Synd att de gör en så dålig lösning på flänsoppningarna utan förstyvning, dessutom perfekt i linje för dropp nedåt invändigt. Frågan är om man vill ha öppningar uppåt vid mer utsatta montage, finns det olika byggformer att välja på?

Kondens i fasskenor borde inte vara så stort problem vad jag själv sett, är det inte en kvarleva från de förr uppmärksammade spånorna från felaktigt kapade skenor och lite fukt. Men mot invändigt regndropp hjälper kanske inte så mycket, ja undantaget Sikaflex på rätt ställe då.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 15:41 #8 av Magnus Runeson
Detta var inte en rolig historia att höra.. :(
Själv har jag tyvärr inte hört om Olas fall tidigare, så jag har nu satt igång
"maskineriet" för att utreda vad andra inom Eldon har hört om fallet och om vi har gjort
missar med konstruktionen på NRGA och vad vi i så fall kan förbättra omgående.

Som det skrivs så är trots allt NRGA en serie kapslingar till bra mycket bättre pris än tex. UNIK-R
och det var också tanken från början, så vissa "besparingar" i konstruktion och tillverkning jämfört med UNIK-R
är ju då också naturligt.

Jag kollade på 2 st NRGA som jag hade här hos mej och båda har nedbockade och förstärkta kanter på långsidorna
av FL21 öpnningen, så att det som nu påtalas, att förstärkning saknas gör mej lite konfunderad..:unsure:
Har nu bett vår konstruktionsavdelning att kolla detta.

När det gäller placeringen av FL21 öppningen så är det inte så mycket att göra, då man ju vill ha flänsöppningen så
nära bakkanten av kapslingen som möjligt och hur man än gör så kommer flänsöppiningen ovanför installerade
apparater hur man än gör. Frågan är väl kanske då som skrivs .. om det verkligen är rätt med flänsöppning på ovan sidan överhuvudtaget. Kanske bättre att slopa öppningen i framtiden eller att ta fram en alternativ serie av NRGA utan flänsöppning uppåt. Många kunder använder idag FL21 öppningen på ovan sidan vid inomhusmontage tillsammans med våra nya multiflänsar IP65, av gummimaterial och med stabil stålkärna, så det gör det lite klurigt att då konstruera om NRGA utan flänsöppning uppåt.

När det gäller vatten i faskenor, så har vi numera självdräneradande fasskenor i meterlängd 10 & 16mm² , där
konstruktionen gör att vatten aldrig skall kunna nå 2 faser samtidigt, utan rinna ut innam detta sker.
Naturligtvis förutsätter det att man INTE använder ändskydd på skenorna utan istället kapar kopparn så att den hamnar ca: 4 mm innanför kanten.
E-nr. 2119936 (10mm²) och 2119938 (16mm²).
Sen kan man ju på flera fabrikat av dvärgbrytare, även placera fasskenan i ovankant om man
vill vara helt på det säkra.

PS. NRGA finns ju även som Diazed alternativ med 3 rader GII eller GIII + en rad om 18 mod. för normapparter
för montage av huvudbrytare, jordfelsbrytare, överspänningsskydd, mm..

Jag återkommer med mer info om hur vi kan och tänker förbättra NRGA kapslingen inom kort.

Hälsningar
Magnus Runeson
Produktchef
ELDON AB
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Patrik Hedlund, Ola Sjöberg, Johan Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 20:09 #9 av Ola Sjöberg
Jag köpte 2st samtidigt (Aug 2010), båda hade samma fel.

Sålänge man kan täta flänsöppningen med en täckfläns på normalt sätt så är det väl bra att ha flera anslutnings/montage möjligheter.

För övrigt så tror jag att felen p.g.a. kondens kommer att öka i framtiden med tanke på den ökade användningen av automatsäkringar i stället för smältsäkringar som ju är ganska mycket mer okänsliga.
Jag själv använder nästan uteslutande metallkapslingar och automatsäkringar av andra skäl.

Även om man använder RK förband istället för fasskenor så finns ju risken att fukt tränger in i själva säkringsapparaten.

Apropå det så borde det vara enkelt att tillverka en fasskena som liknar den som finns för att överkoppla mellan rader, d.v.s. ihopbuntad isolerad EK10 för att helt eliminera risken för fuktansamling !?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 20:16 #10 av Ronnie Lidström
Håller med Rikard.

Använd aldrig fasskenor där det finns risk för kondens! Enkelt!

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 20:45 #11 av Niklas
Ja vi kanske inte bara ska hänga upp oss på kapslingen...
(men det är ju ändå bra att kunna ventilera vad man tycker ska kunna förbättras)

Man kan i "Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet" läsa hur montage av centraler ska ske:

Under förutsättning att kapslingen inte utsätts för direkt solljus och
är försedd med ordentligt regnskydd kan den placeras utomhus.
Mot kalla ytor bör kapslingen monteras på distans (fem till tio centimeter)
för att minska risken för kondensproblem. När kapslingen
är placerad på distans kan man med fördel dra kablar som kommer
uppifrån bakom enheten för att föra in dem på undersidan. Kabelgenomföring
på undersidan minskar risken för att fukt och damm
tränger in.

www.lantbruketsbrandskydd.nu/BinaryLoade....pdf&Attachment=True
Se sida 22-23

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2012 21:16 #12 av hannamastad
den aktuella kapslingen jag pratar om är en avsedd för utomhusbruk, rätt ipklassad och hela köret, normcentral e det med.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 okt 2012 15:05 #13 av Magnus Runeson
Hanna,
Under tiden vi på Eldon håller på att utreda hur vi kan ändra konstruktionen av NRGA så att de blir
bättre att använda utomhus utan att man ska behöva köra med sikaflex, så är ett tips att köra med
våra KGR kapslingar i rostfritt, IP66, med endast FL21 öppning i underkant.
Tex. då KGR5315 E.nr. 2514538 (540x360x150mm) med ett innerutymme
(montageplåt) om H486xB306XD132.
Min tanke var då att montera tex. en 3 radig normkapsling invändigt som
tex. DB342 E.nr. 2243912 ( 42 mod) . KGR finns annars upp till storlek om 720x720x240 i yttermått.
Kanske lite överkurs med en "kapsling i kapslingen" men det blir helt klart en
brandtålig lösning enligt lantbrukskraven och som gör att inte vatten kan komma in uppifrån.

Magnus Runeson
ELDON AB
Följande användare sa tack: hannamastad

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.157 sekunder

Senaste foruminlägg