Så jag har fått i uppgift att plugga på installationsregler för lantbruk då jag ska få utföra ett sådant jobb snart. Det som står i skolböckerna är ju ganska begränsat så jag funderar på var man bäst hittar den information man behöver?
Det jag vet är ju att man ska sätta kablar och sådant så att gnagare ej kan komma åt dem, att det ju blir högre IP-klasser eftersom det måste tåla massa damm och även mer eller mindre större mängder vatten samt att kabeln måste skyddas med exempelvis metallskydd så att kabeln ej kan skadas av djur, spadar osv
Men kan det vara värt att köpa elinstallationsreglerna? Där står ju ändå väldigt mycket som man behöver veta i många installationsfall. Eller vet ni om man kan ladda ner dem eller få tag i dem på något bra och billigt sätt? Det kostar ju ändå ca 1200 kr att köpa den. Så vad tycker ni? Tips och förslag ?
Rätt onödigt om man inte vill hårdplugga. Bättre är om det finns ett par ex på Elfirman man är på. Sällan jag har slått efter något i de böckerna efter min skolgång och då kunde man härleda en hel del regler och förordningar mm och ha diskussioner mellan lärare och de i klassen. EKLK och kabelskydd och metalldosor är ju det första man börjar spana på iaf.
Låter konstigt att du inte har tillgång till elinstallationsreglerna via skolan?
Annars kan du plugga den här också som i princip är ett krav "Handbok för elinstallationer i lantbruk och hästverksamhet - 11:1"
www.lantbruketsbrandskydd.nu/BinaryLoade....pdf&Attachment=True
haha jo jag känner mig väl liiite som en nörd så det kanske kan vara något iaf vi har ju elinst.reglerna på skolan och det fanns som länk men den är borttagen av någon anledning, ska kolla om dom kan fixa fram den igan tack för länken!
Känns lite som elinstallationer i lantbruk nu är ett av de svårare delarna i installatörsvärlden (iaf.för den som inte håller på med det så ofta).
*Jordfelsbrytar med rätt selektivitet - även på stigareledningar (ibland med långa leveranstider).
*Brandklassat meterial (provade och godkända enligt UL 94-V0, -V1, UL 746C- 16 eller IEC 60695-11-10..) *Armaturer med rätt märkning och av rätt material i resp. utrymme.
*Gnagarsäkert förlaggd kabel.
*.......o.s.v.
Niklas skrev: Känns lite som elinstallationer i lantbruk nu är ett av de svårare delarna i installatörsvärlden (iaf.för den som inte håller på med det så ofta).
*Jordfelsbrytar med rätt selektivitet - även på stigareledningar (ibland med långa leveranstider).
*Brandklassat meterial (provade och godkända enligt UL 94-V0, -V1, UL 746C- 16 eller IEC 60695-11-10..) *Armaturer med rätt märkning och av rätt material i resp. utrymme.
*Gnagarsäkert förlaggd kabel.
*.......o.s.v.
Skyddsutjämningen i en ladugård är också en viktig punkt, något som det slarvas mycket med.