Var det lagligt förr?

22 aug 2012 20:13 #1 av Martin
Tja.
Var idag ute på en felsökning varför JFB löste. Gick en drös med 3x2,5 plus 2,5 (hittar inte plustecknet på tangentbordet):klapp:

De flesta ser nyare ut. Jag skulle dock tippa på 60 tal kanske.
Någon gick till ett garage/carport och en egen lampa på carporten? ett par andra vet jag inte och en annan tror jag är en gammal pump. evt till en infravärme/altan.
Ett par gick till ett par stolparmaturer som förövrigt skyddsjorden/manteln var klippt i änden.

Skulle jorda upp stolparmaturerna förövrigt. Jag har för mig att man gjorde så under en kort period men slutade ganska snabbt med det då det blev helknas om man tex skarvade en kabel eller drog om den etc. dvs att sista biten på kabeln ej blev skyddad så sätt. Därefter så hade man väl alltid manteln/skyddsjorden/bi-ledaren hel igenom till sista punkt där den ligger ihop med evt 'ren' skyddsjord etc.

Iaf.

Letar mer fel och hittar en rätt så stor central i garaget/carporten ligger som sagt in 2,5mm2 som matning som gemensam nolla/skyddsjord.
Fick man någon gång någonsin installera en central på under 6mm2? Idag är det ju 10mm2 som är kravet. (Nu snackar jag ren elcentral och inte tex enbart en JFB för att klara utlösningsvillkor etc.)

Frågan är hur man nu gör när man upptäckt att det finns dubbel fel om man så säger med tanke på TN-C system där och TN-S i övriga huset. Lägga garaget före carporten går ju och man rör inte den installationen så att säga. vilket förövrigt var avsäkrad både 25A, 16A och 10A på de 3 faserna.

42

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

22 aug 2012 21:08 #2 av Patrik Hedlund
Jag tror inte att det fanns någon minimumarea på en PEN-ledare innan kravet på 10mm2 (koppar). Men jag kan ha fel.
Men det är ju inte ovanligt med 2,5mm2 PEN till småcentraler.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

23 aug 2012 05:22 #3 av Tobias Karlsson
Skulle nog tro att det var lagligt förr, många av serviserna förr var just 6mm2. Så då borde ju centralen få ha samma dimension.

/Linjemästare Karlsson

23 aug 2012 06:35 #4 av Bo Siltberg
Svar från Bo Siltberg i ämnet Var det lagligt förr?
Svaret finns givetvis på fluxio :tummeupp:

www.fluxio.se/forum/elinstallationer/302...n-s-i-dosa.html#3089
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

23 aug 2012 16:31 #5 av Martin
Svar från Martin i ämnet Var det lagligt förr?
Så man fick lägga en servic på 2,5mm då? Verkar konstigt?

42

23 aug 2012 16:35 #6 av Patrik Hedlund
Det kan väl knappast vara något elbolag som la 2,5mm2 serviser. Men stigare är ju inte jätteovanligt och brukar skapa lite bekymmer när man renoverar hus med ny central och ny stigare och med en EKKJ 3x2,5/2,5 som går vidare.

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Sidan laddades på: 0.035 sekunder

Senaste foruminlägg