Vi har renoverat elen i en villa med knx under ett års tid av och till och idag var det slutligen dags för källarplanets komplettering.
Åkte dit med lite svagt minne hur vi drog den drygt ett år gamla infrästa kanalisationen och efter lite sökande insåg jag rätt fort att det gick ett rör från varje strömbrytare till centralen, alltså som ett stjärnnätverk och inte i serie.
Kunden som nu fått slut på pengar hade köpt vanliga strömbrytare och dimmrar för att spara pengar. När jag insåg detta och förklarade att all kanalisation är gjord för ett knx-system som resterande utav det redan kompletterande huset så fick de mer eller mindre panik för att betala för fler aktorer till centralen plus knx-brytare till rummen.
Hon frågade såklart om det inte gick att koppla om på något sätt så att vi kunde använda grejorna hon precis köpt. Efter många och långa funderingar med många suckar kom vi på att det faktisst går att dra FK till alla brytare och koppla tändtrådarna vid centralen. Sagt och gjort, en till 2x25modulers kapsling enbart för att skarva detta plus ofattbara extra meter tändtrådar som fick gå omvägen via centralen innan de nådde armaturerna.
Och för er som orkat läsa igenom allt detta kan jag bara säga att jag vet faktisst inte vad som blev dyrast, den här lösningen eller om vi skulle satt aktorerna från början i centralen och kopplat som det var tänkt. Tid är pengar och vi blev inte klara idag utan det rör sig säkert om 20-30timmars extra arbete med all trådning och koppling plus kapsling och plintar......
Jag har för mig att KNX av lite seriösare slag hamnar som minimum runt 100K Kan sticka iväg det dubbla utan problem.
Nu Tycker jag KNX förvisso är ett behov man skapar sig och att ETS4? är på tok för slött och dumt att arbeta i. Finns bra mycket bättre 3dje parts som är lättare att förstå.
Tog du i med en herrejösses central typ golv till tak så finns ju möjligheten att göra ett KNX om man vill. Sen att du dragit tändtråden igenom centralen etc är väl inget fel. Jag kanske hade plintat varje kabel så att det är lättare att följa mm
Och som du säger så är det bara snålhet och dumhet från deras sida. Brukar alltid bli bättre att ta allting löpande och göra det rätt från första början.
Nu hade de väl redan KNX i resten av huset? Kan ju inte ha blivit speciellt mycket dyrare då att göra KNX även i källaren om det var förberett så. Nu är jag dålig på KNX så jag kan ju ha helt fel :stubben:
Rent generellt tror jag Knx-priserna man hör om är vad en kund får betala efter grossisternas påslag och elfirmornas, vad aktorerna egentligen kostar ska man inte skriva ut hur som helst
En standard prefab villa med standard knx, dvs inga dimmrar utan bara brytaktorer och bara vanliga strömbrytare med binäringångar har jag för mig att det ligger på 30-40kkr+moms. Vill man då om något år komplettera med en knx-brytare någonstans istället så är det bara att byta och programmera om lite mer avancerat.
Vi hade kunnat sälja allt till netto-priser bara för att göra det enklare och för att de skulle ta det. Dessutom så finns det mesta såsom spänningsförsörjning och gränssnitt så det enda som behövts var en 4kanals dimmeraktor och en 8kanals brytaktor med ingångar så de kunde haft vanliga strömbrytare med återfjädrande funktion.
Det är inga problem att plinta tändtrådarna i centralen men det känns bara bakvänt när man vet hur enkelt det hade varit annars..