Fräsa in el i gammal vägg, vilka dosor?

30 jul 2012 20:35 #1 av Pelle Svensson
Jag har en kund som vill få hennes utanpåliggande uttag infällda nu då de renoverar hela huset.

Huset är från 40-talet. Elinstallationerna är infällda i pansarrör. Det är ju dock dom det var förr med alldeles för få uttag, så man har i efterhand kompletterat med fler uttag i varje rum och dessa är utanpåliggande med kulo.

Nu ska det repgips på alla väggar så de vill passa på att få alla uttag infällda med "osynlig kabel". Originalväggen är ganska tjocka spontade plankor.. 28mm kanske? Med spån bakom.

Vad brukar ni använda för dosor vid sånna här jobb? Fräsa dit slang och borra dit multidosor efter repgipsen, eller finns det någon lämplig annan dosa? Jag vill inte göra onödigt stora hål för då rasar allt spån ut.

En annan fråga. Jag tänkte fräsa in rören så långt ner som möjligt, men det kanske är bättre att gå en rak linje mellan dosorna på 30cm över golv, för att det är mindre risk att någon spikar/skruvar där?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

31 jul 2012 08:30 #2 av Lars Blomkvist
Jag brukade förr göra hål innan gipsning 30 cm och borra mig ut vid golvet.
Sedan dra installationen i kanaler typ Tehalit.
Har även gjort denna lösning när allt varit renoverat redan. Men då gäller det att ha flyt med reglarna.

Det är inte smart om massa isolering åker ut från en yttervägg.

Den som inte söker finner inga svar :) ibland

31 jul 2012 09:03 #3 av Marcus Lundström
Spårdosan är en dröm när det gäller infräsning.

www.rutab.se/produkter/spardosa

Sidan laddades på: 0.040 sekunder

Senaste foruminlägg