Förra veckan höll jag på med allt förberedande inför ett kök (samma som hade 5G6 till spisen) och en kollega under inlärning skulle med assist av mig bygga ut den stora gängsäkringscentralen i källaren med en enradig kapsling och ta bort den bef. JFB som satt i en liten kapsling och sätta in den i den nya, större.
Allt flöt på hyfsat och när vi var klar satte vi på alla lock osv och körde igång. Funkade direkt!
Jag gick upp en våning till köket och började plocka ihop grejer och städa för att klockan var strax innan 4 när kollegan och kunden som var kvar vid centralen ropade att JFB hade slagit ifrån.
Jag kom ner och vi började undersöka och jag förstod att felet måste ha att göra med något vi gjort, eftersom det fungerat fin fint innan. Att jord och nolla låg ihop i någon okopplad dosa eller dyl.
Började skruva ur alla säkringar och slog till JFB. Skruvade i en och en tills JFB löste, skruvade ur säkringen igen och fortsatte med efterföljande. JFB löste ut på några utspridda säkringar, alltså låg nolla och jord ihop och löste när det kom någon lite större belastning.
En fördel med ett sådant jordfel är att man kan stänga av allt och bara ha lyse på vid centralen, eftersom det är för låg belastning på JFB. Så ett upplyst rum när man felsökte jordfel var inte helt fel. :tummeupp:
Slog av allt och summrade mellan nolla och jord - en fin klar signal!
Började skruva bort jordryttare som skyddsjordarna satt monterad på och summrade mellan nolla och jord. Fortfarande kontakt. Gjorde allt möjligt, tänkte och funderade. Efter 1,5 timme så ställde jag mig på en pall och kollade in i centralen bakom skenorna... där låg en skruv på den jordade ställningen i centralen och petade på baksidan av nollskenan. Plockade bort den och allt funkade igen! :smack: :stubben:
Har monterat flertalet JFB och din sista åtgärd var kanon.
Då man har kontakt mellan jord och nolla kan arbetssättet med att skruva ur alla säkringar skapa mycket funderingar då det inte är helt klart alla gånger att det är just den utskruvade säkringen felet ligger i.
Lite mer jobb initiellt, men identifieringen av felet blir klockrent när man skruvar bort trådarna.
Jörgen Wikström
Företagsrådgivare
Last edit: 02 aug 2012 13:39 by Bo Siltberg. Orsak: typo