Hur ska man egentligen göra för att fixa ett godkänt jordtag till ett elverk? Kan man köpa en jordtagsstång och slå ner i backen eller? Jag tror att det är ganska stenigt där. Åtminstone på ytan.
Det handlar om ett litet elverk vid en sommarstuga hos mina föräldrar.
Är det till ett litet hobbyverk som inte ska användas till reservkraft duger det väl med en jordtagsstång som du skrev, eller gör som ja gjorde när syrran o svågern skulle till höljes i år; Ett 18mm kopparrör, 150cm långt, vässat i ena änden o tillplattat i andra änden med en kabelsko bultad o en MK6 anslutet till verkets jordskruv. Fast dom hade fattat mig lite fel o drivit ner spettet nästan hela längden, typ 135 cm , så dom hade fått slita röv för o få upp det sen.
Skulle vilja ha mätt upp det, bara för o se hur bra det verkligen funkade.
Jag har satt några jordtag och mätt en hel del. Det skiljer sällan något över tiden på om jordtag blir bättre eller sämre. ytterst sällan man behöver slå ner mer.
Kommer jag inte ihåg fel så hade vi två spett vi körde ner i marken typ 50-150m ifrån jordtaget dvs 100-300m mellan spetten. Sen ett instrument och mätte mot det befintliga. var som sagt oftast väldigt bra värden och det var bara någon enstaka siffra som skiljde mätningar över flera års tid mellan varandra. Något enstaka behövdes slås ner lite mer jordtag.
Det räcker oftast bara med en liten bit. så länge det inte är allt för stenigt så är det lungt.