Håller på med en större renovering av en lokal. Har därmed plockat bort och backat tillbaka så många grupper jag kunnat innan man monterar upp nytt och väggar rivs mm. Matningar går in i lokalen jämte och kors och tvärs. Ligger en hel del frysar på några matningar.
Iaf
en central från 80 talet matas med 5x25mm2 avsäkrad 35A i källaren. Huvudbrytare med 4 lägen PÅ/AV/PÅ/AV
3 rader x 10 + 3 rader x 10 totalt 60 säkringar och en liten central jämte med 6 säkringar. Plockade bort ett gammalt styrskåp för HWC och utebelysningar igår. Idag när jag kom så bröt jag ner centralen och märkte att L1 var borta.
Tänkte inte mer på det. står och sliter bort massa kablar och efter runt en timme så 'poffar' det till i centralen typ som en kortis.
Tänker vafan? men fortsätter och tänkte för mig själv att det var väl jobbarkompisen eller någon annan byggare som stökade.
Hivar bort ca 40-45 grupper och centralen är städad för att bytas ut mot nyare med plintar och större.
Ska slå på och märker att jag helt plötsligt saknar L2. Går ner i källaren och har skjutit 2 st 35A sätter i L2 och när jag ska sätta i L1 så bränner jag både L1 och L2. Går upp och felsöker lite. har summerton mellan L1 och L2 men inte L3. Har märkt att en kabel gått grymt varmt förövrigt. Summrar mellan L1 och L2 och skruvar ur säkringar och det tystnar.
Säkringen med överlast plockas bort och kabeln likså. Sätter i säkringar och allting håller och hoppar igång. Börjar dra ut förläningssladdar till frysar/kylarna mm 5 st. Märker att vissa kablar blir varma fort! Iaf. Jag kliar mig i huvudet lite och tänker att nog fan går det bakvägen igenom något element i någon kyl etc. Det lös ju inte för överlast då säkringen på gruppen bara var 10A. och huvudsäkringarna på 35A.
Skarvar in den kablen jag plockade bort på byggcentralen och det funkar. lägger över och fördelar belastningen lite bättre.
Så säg mig varför detta hände?
Jag hittade inte märkskyltar på alla frysar men en låg på 16A en annan på 10,6A en på 1300W och en på 1660W den sista hittade jag ingen märkplåt på. Duktigt med överlast alltså!! Visst säkert bara toppvärden men ändå.
För att bränna en 35 A-säkring "sekundsnabbt" så måste du upp i 200-300 A. Om strömmen varit avslagen så kommer ju alla frysar att starta samtidigt, men så stora startströmmar kan de väl inte ha? Kanske någon kompressor som inte startar?
Låter mer som kortslutning mellan L1 - L2. Kanske läge att isolationsprova.
Nej jag tippar inte häller på så stora startströmmar. Snarare överlast men isf borde ju likförbannat 10A gått för länge sedan!
Lustiga är att det funkar nu när vi bara delade och jämnade ut belastningen på en byggcentral. Det är ingen mening att börja leta fel då alla gamla kablar ska bort och ny Elcentral ska dit. Maskiner mm som inte håller måttet sedan får de ju kassera helt enkelt.