Hur dålig förimpedans måste man ha för att börja tänka på att inte 16A C ska funka med 2,5mm FK/EKK?
Edit: Eller var det kanske ovanligt lång sträcka?
I detta fall hade vi en förimpedans (i första elcentralen i huset) på 1300mΩ!
Enligt Elvis fick vi då ha max 3 m matning till spisen med 16A C dvärgar. Diazed, 16A B eller 13A C går bra däremot.
1,5mm² matningarna var inga problem att säkra med 10A C dvärgar (maxlängd 30 m om jag inte mins fel) så det verkar vara mer på gränsen med 2,5mm² och 16A C för att klara utlösningsvillkoret.
Tror inte det är nån startström på induktionshällar. Råkade dock ut för en snedbelastning i ett hus och där drog största "plattan" på hällen 8A utan stekpanna på, om nu det påverkar vilket jag inte vet.
Hoppas det hjälper lite iaf
Ronnie Lidström skrev:
I detta fall hade vi en förimpedans (i första elcentralen i huset) på 1300mΩ!
Enligt Elvis fick vi då ha max 3 m matning till spisen med 16A C dvärgar. Diazed, 16A B eller 13A C går bra däremot.
1,5mm² matningarna var inga problem att säkra med 10A C dvärgar (maxlängd 30 m om jag inte mins fel) så det verkar vara mer på gränsen med 2,5mm² och 16A C för att klara utlösningsvillkoret.
Jag fick efter en snabb kalkyl med 16A C dvärgar och 2.5mm2 kabel maxlängd på 0.004km.
Vad har du för resistans ( Ohm/km ) i kabeln?
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison