Jag har stött på lite olika varianter av inkoppling av JFB. Jag kopplar alltid in inkommande på ovansidan efter huvudbrytare, som är kopplad med inkommande på under sidan och utgående till JFB på ovansidan. och utgående till säkring och nollan på under undersidan från JFB.
Hur brukar ni göra och vad skiljer egentligen de olika inkopplingar åt?
Tillhör den gamla skolan där allting kopplas IN på ovansidan och UT på undersidan.
Dock så har det kommit mycket hjälpmedel som snabbar på arbetet så det enda idag jag ALLTID! kopplar är JFB från ovansidan. Resterande blir lite beroände hur centralen ser ut.
Jag följer tillverkarens anvisningar. Det kan vara viktigt att skilja på ingång och utgång, speciellt för de spänningsberoende JFBerna (som Hagers(?)), även om det inte borde spela någon roll. De ska ha ett kopplingsschema på fronten. Framgår ingenting så brukar det framgå av numreringen på terminalerna (udda = in, jämna = ut).
Jag har dock inte stött på en JFB som måste matas från undersidan...
Men om man tex. tar en hager JFB så man man plocka ut faserna på undersidan med att koppla på kammen där till resten av säkringarna. Det tycker ivartfall jag är väldigt smidigt.
Sedan så går man upp med nollan till nollskenan....
Klart att det är bäst att följa tillverkarens anvisningar. Det skall man ju gör, helt klart.
Sedan så står det märkt N(noll) på ovansidan, och även N(noll) på under sidan. Jag har nog inte sätt någon annan märkning. Någon som har ett bra förslag på varför. Kan det vara så att det kanske inte skall spela någon roll egentligen då kanske?
På JFB kvittar det om man går in ovanifrån eller underifrån, huvudsaken att faser och nolla kommer in på samma sida.
Jag kör alltid Hager och deras huvudbrytare med RK-sladdar monterat som man sedan kopplar på ovansida JFB.
D.v.s. stigaren kopplar jag in på ovansida HB, så som Hager tänkt.
Utgående grupper på ovansida säkringar, givetvis.
Ja, Hager uppger att inkommande ska anslutas på ovansidan. Enligt deras tekniska anvisning ser det ut som om den är spänningsberoende, dvs är beroende av det matande nätet, och att den tar denna ström ifrån den inkommande sidan. Om det har någon praktisk betydelse kan man dock undra över, men så vill dom ha det.
För spänningsoberoende JFBer kan inkopplingssida rimligen inte spela någon roll.
Ang N-terminalen. Alla elkopplare där N ingår har krav på sig att N inte får brytas före faserna eller slutas efter faserna ("samtidigt" går bra). De kan ju då vara konstruerade så att de ligger lite på säkra sidan och sluter lite före och bryter lite efter faserna. Följer man inte inkopplingsschemat då så blir det ju inte så bra
Alla JFB för personskydd är i grunden spänningsoberoende, sen kan vissa typ A och speciellt typ B vara beroende men inte avseende vilken sida som är in eller ut. En god och korrekt syn på anslutning av alla apparater med normenlig uttagsmärkning är annars som Bo nämner udda - in, jämna - ut. Så för skyddsfunktionen finns ingen anledning att tveka om det av någon anledning skulle vara att föredra matning från över eller undersida.
Ett sentida undantag är de JFB som har självtest och återinkopplingsautomatik, men här är det bara bekvämlighetsfunktionen som kommer fela, inte skyddsverkan. Och det vore väl synd med tanke på priset på dessa.
Tack, det är därför jag, trots idogt sökande, inte hittat någon entydig information kring detta med spännings(o)beroende JFBer...för de har alltså en spänningsoberoende AC-detektering men kan ha en spänningsberoende A/B-detektering!
Det lär finnas olika uppfattningar om detta med spänningsberoende internationellt, men vad menar man egentligen med det ordet? Att hela JFBn är beroende eller inte beroende av matningsspänning?
T.ex
www.voltimum.se/news/4007/cm/elinstallationer.html