Ska byta en gruppcentral i en villa, och funderar på hur ni skulle ha gjort med följande.
Från centralen går idag en EKKJ 4x2,5+2,5 till ett garage, denna ska avsäkras med en 3polig C16 , MEN jag är lite kluven om jag ska sätta den före lr efter HB. I garaget sitter redan en ny central med JFB, så den ska ej gå via JFBn i villacentralen.
Hur skulle ni ha gjort, före lr efter?
Att HB ska bryta hela centralen är ju som det är, men samtidigt kanske man vill bryta i villan för att göra nått , men ändå ha ljus i garaget eller för att dra en kabel därifrån till huset för arbetsbel.
Så just därför kan ja inte riktigt bestämma mig.
Har en rad extra i centralkapslingen så hb o dvärg hamnar på egen rad iaf..
Hade det varit en 6 mm² kabel hade den kunnat inkopplas för HB utan avsäkring. Som det är nu ser jag bara en helt korrekt lösning om man vill ha den före HB - en separat kapsling bredvid centralen som matar garaget via dvärgarna.
Äh, det går väl att lägga en 3pol 16A innan HB om man vill att den ska vara helt utanför, men jag hade lagt den efter HB.
Att sätta i en egen kapsling låter helt uppåt väggarna, sitter en 3pol innan HB så förstår man att den ligger före.
En HB ska som namnet antyder bryta hela centralen.
Det hindrar dock inte att flera frånskiljare används i centralen bara det är tydligt uppmärkt. T.ex en HB som bryter allt, och en lastfrånskiljare (av samma modell som HBn) som bryter villadelen, medan garaget bara bryts av HBn.
Man kan också försöka skärma/dela av centralen så att det blir två i en.
Det är alltså huvudbrytare i centralen som menas, inte brytaren vid mätaren ( som ändå sitter dikt an centralen )
Tänkte mig att märka upp dvärgen typ " Matning Garage, EJ via HB" lr nått liknanade.. och sätta den till vänster om brytaren. Men jag tror nog att den får sitta efter HB för enkelhetens skull, för att slippa o sålla centralen med brytare och för att slippa tvetydliga lösningar. Den är ju ingen storindustri som stannar om man bryter direkt, är ju bara en lite villa (knappt 100 kvadrat)
Får man ens mata en central med 4x2,5+2,5 ? minsta är väl gammal 4 kvad annars är det ju 6 eller 10kvaderat som gäller?
Hemma har jag 3x6+6 inkommande. N1XV 5x10 ut till garaget. Som det är kopplat idag så går har jag en UC jämte Centralen till huset (gammal central till panna etc) Detta ska dock läggas om. Planen för mig är att slita bort bägge centralerna. dit med en ny central. lägga in Garaget på undersidan på HB. Behöves inga säkringar för kabel för det har jag ju i mätarblocket. känns kaka på kaka.
Bo Siltberg skrev: Hade det varit en 6 mm² kabel hade den kunnat inkopplas för HB utan avsäkring. Som det är nu ser jag bara en helt korrekt lösning om man vill ha den före HB - en separat kapsling bredvid centralen som matar garaget via dvärgarna.
Hej.
Hur blir det med centralmärkning i detta fall när man går vidare med matning med samma area till en ny central?
En bostadscentral tror jag inte har så höga krav på märkning av utgående huvudledningar. Man kan väl göra en notering på gruppschemat, tillika varifrån inkommande huvudledning kommer.
Ang HB igen så är ju inte alla godkända för vidarematning, t.ex Hagers. Så det krävs separata plintar. Då kan man fråga sig vad HBn ska bryta, eller när en separat kapsling krävs.
Lars Blomkvist skrev: Hej.
Hur blir det med centralmärkning i detta fall när man går vidare med matning med samma area till en ny central?
Larry
I en anläggning där centralerna har namn så brukar man döpa centralerna :1 :2 osv. Alltså om central A1 matar två centraler på samma matning så kan de heta A1A:1 och A1A:2 tex
I en villa brukar man inte märka på något speciellt sätt.
Lars Blomkvist skrev: Hej.
Larry
I en anläggning där centralerna har namn så brukar man döpa centralerna :1 :2 osv. Alltså om central A1 matar två centraler på samma matning så kan de heta A1A:1 och A1A:2 tex
I en villa brukar man inte märka på något speciellt sätt.
Märkning för utgående huvudledningar ska väl märkas med små bokstäver. typ a1a1, a1a2. Eller så gör man inte längre?
Christoffer: Precis så jag tänkte göra, t.om så att central sitter på plats redan, enda skillnaden att det idag ligger en 4x2,5/2,5 kabel ut till garaget, så det behövs en avsäkring på kabeln inne i huset. Det var denna avsäkring jag funderade på hurvida det var OK lr inte att lägga före HB, men eftersom det är OK att lägga en utgående kabel före HB så tolkar jag det som att det även är OK att lägga en kabel via säkring före HB.