Standard för antal uttag förr?

18 jan 2012 23:03 #1 av Ronnie Lidström
Alla vet ju att i äldre hus är det oftast väldigt sparsamt med antal uttag.

Man kan inte tro att denna föreskriftstext fanns redan 1959 :rulla:

KFS Ser. A 1959:9 skrev: § 37 Anslutningsdon för flyttbara bruksföremål
...Inom varje installation bör antalet uttag vara så stort och uttagens placering sådan, att ström kan nyttjas överallt där så erfordras med användning av så korta anslutningsledningar som möjligt...


* Ovan är bara ett litet klipp ur vad som står under denna paragraf.

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jan 2012 19:16 #2 av Pelle Svensson
Ne de kunde man inte tro! :tokig:

Men det fanns nog mycket mindre olika elprylar oxo!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.034 sekunder