Den första statliga föreskriften för elektriska anläggningar från 1904 var uppdelad i tre olika avsnitt: 1. Lågspänningsanläggningar
2. Medelspänningsanläggningar
3. Högspänningsanläggningar
Vilka spänningsnivåer var låg-, medel- och högspänning?
Den första statliga föreskriften för elektriska anläggningar var uppdelad i tre olika avsnitt: 1. Lågspänningsanläggningar (högst 250 V)
2. Medelspänningsanläggningar (250 - 1000 V)
3. Högspänningsanläggningar (över 1000 V).
Föreskriften gällde från och med den 1 juli 1904 tom 1 juli 1939.
Från 1939 till och med 1994 gällde:
Lågspänning högst 250 V
Högspänning över 250 V
Från och med 1994 gäller
Lågspänning högst 1000 V
Högspänning över 1000 V
Gränserna 250 V gällde för direktjordade system mätt fas-jord, har för mig att annars gällde 600 V för indirekt jordade tex 500 V industrinät för motordrift. Mellanspänning idag brukar väl räknas upp till 70 kV och högspänning däröver.