Denna imponerande brytare i mässing o porslin kom jag över för ca 10 år sedan och säljaren (som ägt den ca 40 år) påstod att den kom från danska ön Bornholm och kallades just "Bornholmer afbryder". Varför visste han inte.
Brytaren är 2-polig och märkt för likspänning inuti, ca sekelskiftet 18-1900, diametern är hela 120mm! Vikt 900gram!
Jämför med storleken mot Patrik Hedlunds donerade svagströmsbrytare (vikt 25 gram inkl. blykabel) och en vanlig Trendbrytare (vikt 85 gram).
enligt förra ägaren hade den använts i vanliga bostäder/bostadsrum på Bornholm...det är det jag har hängt upp mig på...
I de likströmsanläggningar jag har undersökt i Sverige bröts bara en pol, den andra polen gick direkt till lampan, precis som idag med fas o nolla.
Danmark hade kanske andra föreskrifter? Eller Bornholm? Ön lever lite sitt eget liv, tillhör Danmark, men räknar som Sverige 20-30-40 (ej i tjog, ex. to og halvtreds= 52 osv...).
Får kanske bli en tur dit till sommaren, jag har ju bara ca 5 mil o 3 tim båttur dit...
nej Rikard, denna brytare har nog aldrig suttit på ett fartyg.
Hittade förresten en bild från en minnesbok över Asea-Skandias 50-års jubileum 1967.
Bilden utklippt ur "en sortering av strömställare av äldre datum".
Visst är den snarlik, förutom utbrytningarna för knoppledningarna?
Brytaren är med största sannolikhet tysk, som nästan allt annat
inst materiel vid denna tid (ca. 1900).