Var idag och grejade i ett 70-tals hus, och i alla dosor så hade man använt sig av dessa "torix" (De svarta)
Den större av dom var av normal storlek, men den lilla har jag aldrig sprungit på förut, såg ut att rymma max 2st 1,5mm2. Var dessa vanliga? Kanske bara jag som lyckas undvika dom tills nu.
Jag har nån gång sett en sån där liten fast gul till färgen. Minns inte riktigt var det var men tror inte det var i en starkströmsinstallation. Gullig minns jag att jag tänkte
Har stött på de ganska ofta i 50-70 tals hus. De jag har hittat har oftast varit vita, men inte gjorda i plast utan i porslin..men det kanske är nån annan modell. Brukar vara svårt ibland att skruva bort dom eftersom "innanmätet" med själva gängorna brukar släppa från ytterhöljet så man bara står där med ytterhöljet i handen sen:)
När jag drog om elen i mitt hus lossnade VARENDA konex från gängsatsen. Alla kopplingar var gjorda med konex. Men gängorna satt dock ordentligt runt FKn. Elektrikern på orten var pedantisk
Det har funnits så många olika varianter under årens lopp, David, om du tittar på undersidan står det nog hur många ledare de är/var godkända för? Den lilla troligen 3x1,5, den stora 5x1,5?
Bakelit "torixen" var nog vanligast ca 1965-75. Vad står det på topparna David?
Bra svar åter igen Per var tvungen att spring ut i bilen och kolla och visst är det skrivet text på toppen och under... På toppen står det HS7 på den lilla, HS18 på den stora och botten var lite svårare att tyda, det står iallfall "KEMA patent pug" resten får jag nog snoka upp ett förstorningsglas för att tyda