Gammal ASEA generator

11 jul 2018 06:15 - 11 jul 2018 10:14 #1 av Tatu
Kan någon berätta för denna generator årsmodell? Det är renoverad 1942 i Strömberg verkstad.

Och vad är vikten? Jag tror att 600-700kg






Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2018 09:05 - 11 jul 2018 09:14 #2 av Mikael Malmgren
Åtminstone innan 1933 då ASEA plockade bort svastikan i loggan.
Från tidigt 1900-tal, tror det blir svårt att få fram en årsmodell.

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2018 16:47 #3 av Torbjörn Forsman
Jag är ganska säker på att G12-serien nämns i historiken över generatortillverkningen som finns i det nummer av Aseas tidning som gavs ut till 50-årsjubileet 1933.
Skulle gissa på sent 1920-tal.
Jag har för mig att det var i maj 1933 som Aseas direktion beslöt att inget tryckt material med svastikan på fick skickas ut till kunder eller användas utanför företaget, och förmodligen gällde det även typskyltar på maskiner.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Mikael Malmgren, Tatu

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2018 18:21 #4 av Mikael Malmgren
Hittade följande på Wikipedia

"I Sverige användes fram till 1933 en svastika som logotyp för det elektrotekniska företaget ASEA. Företagets VD beslutade då att ta bort den på grund av associationerna med Nazityskland. Svastikan har även använts som kartsymbol i svenska kartverk som symbol för kraftverk."

Det sista, angående kartsymbol, var ny information för mig, men nu är detta ett sidospår... :)

Elkraftingenjör och konsult med specialitet inom Reläskydd, Selektivplaner och Elkraftberäkningar. Även stort intresse för föreskrifter & standarder, ESA samt projektledning och entreprenadjuridik.


Mikael Malmgren Installatörsbehörighet: A

www.elektroinvent.se

Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

11 jul 2018 19:01 - 11 jul 2018 19:02 #5 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Gammal ASEA generator
Hah!
Exakt en sådan finns i grannbyn, lite större dock, 80 kVA. Den är fortfarande i drift vid en fors närmare bestämt Perus by i Lappfjärd.
Där har den gått sedan 1918 men några undantagsår, den firade just 100år.
Tyvärr har jag inga bilder men det skulle jag kunna skaffa fram.

www.perus.fi/?page_id=1268

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2018 04:08 #6 av Tatu
Svar från Tatu i ämnet Gammal ASEA generator
Tack för svaren !

Kanske det är från 1910-talet eller 1920-talet. Måste hitta ASEA-katalogen från 1910-talet, med tekniska detaljer.


Här är en bra skick, lite mindre G10, ASEA-generator. Det är från meijer.

m.nettikone.com/muu-merkki/generaattori-asea-30-kva/1689809

Mvh
Tatu
Finland

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2018 06:24 - 12 jul 2018 06:26 #7 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Gammal ASEA generator
Det är säkert bara att lämna in den till ABB för ännu en renovering.
Sedan så kan den gå ytterligare 90-100 år... Smörj den regelbundet!

Det byggdes med högsta kvalité på den tiden. "Järn det har vi, och hålla det ska det!" :tummeupp:
Inte med optimalaste kvalité som nuförtiden - när allt havererar två veckor efter garantitiden. :evil:
/Odd

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 jul 2018 12:04 #8 av Torbjörn Forsman
Nu har jag tittat i det där numret av Aseas tidning. Och den är nog äldre än jag trodde. Det finns bild på en generator i serie G13 från 1926 och den ser klart modernare ut, med kullager och allmänt lite modernare design på lagersköldar mm. Just serie G12 nämns inte i texten, men det verkar som om G14 tillverkades under första världskriget och senare ersattes av G13.
En ny gissning beträffande årtal är 1910-1915.

När det gäller vikt så finns viktangivelser för 50 kVA-generatorer för 600 r/min i serie G14 och G13, de väger 920 resp 840 kg. Eftersom generatorn i det här fallet har högre varvtal och färre poler, så är det troligt att den är något lättare. 600-700 kg är alltså inte orimligt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Tatu

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jul 2018 13:08 #9 av thomas_blekinge
Jag tror tyvärr inte att ABB har kompetensen kvar att jobba med denna typ av utrustning. Verksamheten med de riktigt stora generatorer har man ju sålt av för rätt länge sedan.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2018 18:53 - 20 aug 2018 18:53 #10 av Magnus H

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2018 18:54 #11 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Gammal ASEA generator

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Bilagor:
Följande användare sa tack: Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

20 aug 2018 18:56 - 20 aug 2018 18:57 #12 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Gammal ASEA generator
Fortfarande idrift.

Förklaringen stavas: kvalitet.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison
Följande användare sa tack: Eric Lander

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 12:55 #13 av Eric Lander
Svar från Eric Lander i ämnet Gammal ASEA generator
Som byggdes för att hålla inte som nu för att köpa nytt. Har en gammal kamin jag eldar i som kommer hålla i flera hundra år :tummeupp:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 14:15 - 26 aug 2018 14:15 #14 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Gammal ASEA generator
Fina bilder, tackar man för. :tummeupp:

Men styrskåpet i bakgrunden är ju riktigt modernt, verkar vara från 60-70-tal, typ ...

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 14:50 #15 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet Gammal ASEA generator
Det är väl den enda form av modernisering såna där anläggningar behöver
- och regelbunden smörjning + byte av kol i tid...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 aug 2018 20:00 #16 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Gammal ASEA generator
Härligt med den gamla fasta telefonen på skåpsidan :tummeupp:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2018 07:13 #17 av Lars Engblom
Svar från Lars Engblom i ämnet Gammal ASEA generator
Eftersom ifrågavarande kraftverk även fungerat som ett eget elbolag så har där funnits så att säga driftscentral. Pärus-Fors fungerade i egen regi fram till 1978 då det köptes upp av Sydbottens Kraft som skötte eldistribution i större delen av Kristinestads kommun. Hur stort område som Pärus-Fors hade i slutskedet har jag ingen aning om. Innuti kraftverket finns en gammal karta på väggen som visar dåvarande distributionsområde i Perus by, lågspänningsledningarna med varje förbrukningsplats märkt.

I kraftverksbyggnaden finns ett gammalt transformatortorn i trä, som fram tills relativt nyligt fungerade som distribuitonstransformator för kraftverksområdet. Tidigare har transformatortornet funnits i byggnadens norra del men det nuvarande finns i södra änden. Innuti finns fortfarande frånskiljare, stödisolatorer med kopparledingar och längst ner innan transformatorn finns 3 stora spolar. Gissningsvis har dessa fungerat som överspänningsskydd och filter mellan nät och generator.

Det står i länken som Magnus H skrev om att kraftverket togs ur bruk som sådant 1960. Gissningsvis köpte Pärus-Fors Ab 20 kV av Sydbottens kraft för att fortsättningsvis kunna leverera el till sina kunder. Den lilla 20 kV kopplingsstation som fortsättningsvis är i bruk har utrustning som härstammar från 60-70 tal.

En bekant till mig hann inleda sin yrkesbana hos Pärus-Fors Ab, men det var riktigt i slutskedet innan det köptes upp.
Följande användare sa tack: Bo Siltberg, Torbjörn Forsman

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

27 aug 2018 18:45 #18 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Gammal ASEA generator
Vad jag fick klart för mig under besöket i somras, så går det bara för halv maskin. De va orolig för dess höga ålder.

Också att automatik skåpet blev förnyat 60-70 talet, det var ett "krav" för att kunna leverera till stamnätet.

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.523 sekunder

Senaste foruminlägg