65 volt?

26 jan 2017 11:00 #1 av Håkan Lind
65 volt? skapades av Håkan Lind
Jag intresserar mig för Vänersborgs gamla historia och ser på äldre bilder stora stolpar med elledningar mitt i stadsbilden. Någon har sagt att det var 65-voltssystem och man man med jämna mellanrum var tvungna att ha transformatorer och att man hos förbrukarna hade "divisorer" som man matade med polletter beroende på hur mycket ström man skulle förbruka. Jag vill understryka att jag är mycket okunnig när det gäller elektricitet, och jag kan ha missuppfattat allting. Är det någon som vill ge mig en lektion i detta ämne?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

26 jan 2017 19:04 #2 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet 65 volt?
Vilken tid skulle detta ha avsett?
Så vitt jag vet, har knappast någon lägre spänning än 110 V förekommit för allmän distribution i Sverige. Visserligen var Edisons första koltrådslampor avsedda för omkring 60 V, men jag tror inte någon allmän elektrifiering blev av här innan man hade gått upp i spänning litegrann.

Det har förekommit elmätare med poletter här och var, det skulle inte förvåna mig om t ex Per Wendt har lagt upp bilder på någon sådan på detta forum.
Men min uppfattning är att de knappast kom till användning generellt, däremot satte vissa elverk upp polettmätare hos kunder som inte ansågs kreditvärdiga och måste betala energin i förskott. De användes också i specialfall, t ex i tvättstugor i flerfamiljshus.

En annan tidig debiteringsvariant var att kunderna inte hade några riktiga elmätare utan istället en s k strömbegränsare som fick lyset att börja blinka då man tog ut högre ström än man hade betalt för. Den lösningen var populär hos elverk som tog energin från oreglerad vattenkraft och där det inte spelade någon roll för ekonomin hur mycket energi varje kund gjorde av med (om inte energin gick åt i elektrisk form, så fick man spilla vatten förbi kraftverket), det viktiga för elverket var att hålla ner den samlade toppbelastningen. Det hör nog också till saken att en strömbegränsare var mycket billigare än en elmätare då förra seklet var ungt.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Lars Engblom, Odd Hedberg

27 jan 2017 21:19 #3 av Lars Engblom
Svar från Lars Engblom i ämnet 65 volt?
Finns det någon närmare information att tillgå kring dessa strömbegränsningssystem? Aldrig hört om något liknande så jag skulle vara väldigt tacksam om det finns något att läsa om ämnet.

29 jan 2017 08:31 #4 av Torbjörn Forsman
Det brukar stå om dem i elkrafthandböcker som har uppnått mogen ålder (alltså ca 100 år vid det här laget). Ska se om jag kan hitta någon uppgift.

04 mar 2017 18:53 #5 av Håkan Lind
Svar från Håkan Lind i ämnet 65 volt?
Tack så mycket för upplysningarna. Det var länge sedan jag var inne här, så tacket kommer lite sent...

29 mar 2017 19:49 #6 av Torbjörn Forsman
65 volt verkar ha varit vanligt som belysningsspänning inom industrier (t ex massafabriker) en gång i tiden.
Östrands sulfatfabrik, som togs i drift omkring 1930, hade 65 V som belysningsspänning inom fabriken men 127/220 V i tillhörande arbetarbostäder. Se runeberg.org/tektid/1932e/0087.html

30 mar 2017 10:08 #7 av Odd Hedberg
Svar från Odd Hedberg i ämnet 65 volt?
Fiffigt! Då skulle en (dyr?) glödlampa från fabrikens förråd fått ett mycket kort liv
om den hamnade i någon mindre nogräknad medarbetares bostad... :evil:

Sidan laddades på: 0.051 sekunder