Gammal kontaktor som fortfarande funkar!

03 aug 2011 20:04 #1 av Ronnie Lidström
Demonterade denna kontaktor. Den funkar fortfarande men låter lite illavarslande och den styrde belysning där det gärna inte får slockna så den fick bli utbytt ändå :silly:

Stämplad:
ASEA EA10 N. 91679-25
220V 50p/s
500V 16A









Jag tror att huset är byggt på 30talet. Kan den vara så gammal? Per du kanske har koll?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 aug 2011 20:27 #2 av Friedrich Lossien
Det är inte omöjligt att den är så gammal. Har aldrig sett en kontaktor med porslin. De äldsta jag sprungit på är från 50-talet och de har varit i bakelit.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2011 10:08 #3 av Per Wendt
den kan inte vara från 30-talet, och hur kan jag vara så säker på det? Jo, märkströmmen är 16A.
Fram till 40-talet var det endast 15A märkström, även säkringarna var 15A. Någonstans i början av 50-talet ändrades det till 16A, vill gärna veta varför om någon vet mer om detta...
Men det salufördes fortfarande 15A säkringar in på 60-talet, mest i udda varianter dock, DI bl.a

bild ur "Våra tillverkningar ASEA 1952"



kontaktorn på bilden säljes som 16A men tittar man noga står det 15A på märkskylten
Bilagor:
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2011 21:05 - 02 dec 2011 09:23 #4 av Kent Pedersen
Oj oj denna har jag sett många av. Jag var under en del år elansvarig på en kemisk industri byggd i slutet av 50-talet. Dessa kontaktorer satt överallt dock mest i mindre anläggningar med motorer upp till 4-6A typ vent.anläggningar. Det gick att få repsatser till dom tex för byte av bimetallelement om man behövde byta motor.
Edit
Minnena tränger på, bilderna visar en ren kontakter och inte ett motorskydd som jag "såg". Fanns alltså även som ett motorskydd med bimetallutlösare sittande ofta i kapsling med inbyggd start/stopp.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2011 21:09 #5 av Patrik Hedlund
Vad trevligt med en person som faktiskt har hängt med ett tag och sett en del! Stort välkommnande till forumet, Kent!

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall
Följande användare sa tack: Kent Pedersen

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.309 sekunder