Specialbyggt lamphållareuttag E27

06 jul 2011 06:09 #21 av Rikard Ågren
Ursäkta om tråden blev lite offtopic. Det var ett försök att förklara hur propphuv med integrerat uttag som det hänvisas till i ett tidigare inlägg troligen fungerade. Men det var säkert gjort på ett lite säkrare sätt dvs uttaget satt väl fast på propphuven och det enda du behövde ansluta var jord/nolla

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2011 14:33 #22 av Tobias Karlsson

Robin Strandberg skrev:

Rikard Ågren skrev: Standard på ett företag jag jobbat på var att vid centralbyte slå ifrån huvudbrytaren vid mätaren, skruva i en propphuv utan glas med säkring halvvägs, pilla in en svart FK2.5 skalad i ena änden, andra ansluten i stickpropp samt skruva fast en gulgrön och en blå FK2.5, också ansluta i stickproppen, i höljet på mätarskåpet. Nu kunde man köra både värmepistol och strålkastare vid centralbytet. Inte riktigt regelmässigt dock :tokig:


Har hört om folk som gjort så på mätarsäkringarna.....



Va? Nej, det menar du inte, sicka olagligheter folk sysslar med! =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2011 17:08 #23 av Robin Strandberg

Tobias Karlsson skrev: Va? Nej, det menar du inte, sicka olagligheter folk sysslar med! =)


Apropåde..

Var det inte påväg en ny standard på mätarskåp när fjärravläsningen kom att säkringarna skulle ligga efter mätaren?

Har för mig att många mätare strulade vid omstart från början..

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2011 17:20 #24 av Tobias Karlsson
Det tror jag inte, blir svårt att byta mätaren utan att bryta ute i skåp/stolpe. Därimot så flyttas huvudbrytaren ibland till efter mätaren.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2011 20:49 #25 av Kent Pedersen
De danska lamphållareuttagen var hårdvara bland elektriker här nere i dom södra delarna långt in på 80-talet. Oumbärliga vid jobb i källare och dyl. Där fanns sällan uttag och batterimaskinerna var ej uppfunna.

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

01 dec 2011 20:54 #26 av Patrik Hedlund
Jag brukar sätta upp en liten byggcentral ibland (kanske främst när det finns andra hantverkare på bygget) när jag gör ett centralbyte. Då har man el för både borrhammare och bygglampa. :)

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.044 sekunder