Specialbyggt lamphållareuttag E27

02 jul 2011 18:41 - 03 jul 2011 09:19 #1 av Per Wendt
Troligen ett hemmabygge, svarvat uttag i trä för både gamla och nya standarden på proppar (4 resp. 5 mm)


Bara att skruva ur glödlampan och vips hade man ett uttag istället...

Svårt att årtalsbestämma, men den känns som 1940-50-tal.



Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 jul 2011 18:44 #2 av Tobias Karlsson
Riktigt fiffigt om man saknar uttag ju =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

03 jul 2011 19:52 - 03 jul 2011 19:55 #3 av Ronnie Lidström
Är det möjligtvis en sån här? Kallades "Lamptjuv" eller "Tjuvpropp" och användes då man ville tillfälligt ta matning från en lampa :stubben:






Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB
Bilagor:

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 17:35 #4 av Per Wendt
ja där har du ju fabrikstillverkade "tjyvnallar",

lamptjyv 1 kostade 55 öre
" 2 " 85 öre
" 3 " 65 öre
i början av 1930-talet (en krona då är ca 30 kronor idag).

Förbjöds i Sverige på 1950-talet men i Danmark kunde man köpa bakelitnallar in på 1980-talet.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 18:33 #5 av Tobias Karlsson
Fanns även liknande för proppar, någon som vet om sådana fortfarande säljs?

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 18:41 #6 av Per Wendt
hur menar du då? Till proppar/ diazeder?

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 20:11 #7 av Tobias Karlsson
Jupps vanliga diazed.
Väldigt smidig sak.

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 20:16 #8 av Ronnie Lidström
Hur ska det gå till? Man får ju bara tillgång till fas då. Inte nolla.

Eller ska man lita på att man får tillräcklig nolla bakvägen genom eventuellt inkopplad glödlampa på den gruppen?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 20:17 #9 av Tobias Karlsson
Jag vet faktiskt inte, en kollegade hade en sådan i bilen, himsket smidig när man fort behöver tillgång till ett 230v uttag i närhet av lyktstolpar osv.

Får ta och smyga runt i hans bil någon dag...

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 20:17 #10 av Mats Persson
Hur fungerar den?
Blir svårt med nollan ? Om man inte tjuvar jorden på chassiet?

Elinstallatör ABL
Det jag skriver är mina egna tankar och funderingar...Inte säkert att allt stämmer till 100% ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 20:19 #11 av Tobias Karlsson
Som sagt, ingen aning, den kanske snabbjordar i plåten på något sätt, men jag ska kolla upp detta någon dag om gubbfan släpper in mig... =)

/Linjemästare Karlsson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jul 2011 20:24 #12 av Ronnie Lidström
Förmodligen snor den nolla från jord. Går inte så bra att ta nolla bakvägen genom en urladdningslampa (tror jag, har iofs aldrig provat :side: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 18:52 #13 av Per Wendt
har hört fler som berättat om detta, även "centralvärmare" som man skruvade i på en ledig grupp, men har aldrig sett bevis på att dessa prylar verkligen funnits, och ingen har kunnat förklara földfrågorna om nollan/jorden...

men nu kanske...

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 20:05 #14 av Rikard Ågren
Standard på ett företag jag jobbat på var att vid centralbyte slå ifrån huvudbrytaren vid mätaren, skruva i en propphuv utan glas med säkring halvvägs, pilla in en svart FK2.5 skalad i ena änden, andra ansluten i stickpropp samt skruva fast en gulgrön och en blå FK2.5, också ansluta i stickproppen, i höljet på mätarskåpet. Nu kunde man köra både värmepistol och strålkastare vid centralbytet. Inte riktigt regelmässigt dock :tokig:

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 20:14 #15 av Rikard Ågren
Kanske ska tillägga att det är ett tillvägagångssätt jag INTE förespråkar :)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 21:01 #16 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Standard på ett företag jag jobbat på var att vid centralbyte slå ifrån huvudbrytaren vid mätaren, skruva i en propphuv utan glas med säkring halvvägs, pilla in en svart FK2.5 skalad i ena änden, andra ansluten i stickpropp samt skruva fast en gulgrön och en blå FK2.5, också ansluta i stickproppen, i höljet på mätarskåpet. Nu kunde man köra både värmepistol och strålkastare vid centralbytet. Inte riktigt regelmässigt dock :tokig:

Förlåt, men är jag dum eller? Förstår inte riktigt. :blush:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 21:09 #17 av Ronnie Lidström
Lät ganska dumt.. Och onödigt! Hur ofta behöver man en värmepistol för ett centralbyte? Ska nåt skarvas är det väl enklast att använda isolerade skarvhylsor?

Och alla har väl en pannlampa driven av batterier i byxfickan?

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 21:56 #18 av Rikard Ågren
Patrik: När propphuven dras åt resulterar det i att den (delvis såklart) skalade FKn pressas mot säkringen och propphuven = du får spänning.

Firman var gammalmodig och hade nästan inte annat än strålkastare, samt att ibland kunde man ju behöva slagborren också ;)

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 jul 2011 22:17 #19 av Patrik Hedlund

Rikard Ågren skrev: Patrik: När propphuven dras åt resulterar det i att den (delvis såklart) skalade FKn pressas mot säkringen och propphuven = du får spänning.

Firman var gammalmodig och hade nästan inte annat än strålkastare, samt att ibland kunde man ju behöva slagborren också ;)

Aha, smart. Kanske. :rulla:

//Patrik

Mvh
Patrik Hedlund
Bravida Hudiksvall

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

06 jul 2011 03:50 #20 av Robin Strandberg

Rikard Ågren skrev: Standard på ett företag jag jobbat på var att vid centralbyte slå ifrån huvudbrytaren vid mätaren, skruva i en propphuv utan glas med säkring halvvägs, pilla in en svart FK2.5 skalad i ena änden, andra ansluten i stickpropp samt skruva fast en gulgrön och en blå FK2.5, också ansluta i stickproppen, i höljet på mätarskåpet. Nu kunde man köra både värmepistol och strålkastare vid centralbytet. Inte riktigt regelmässigt dock :tokig:


Har hört om folk som gjort så på mätarsäkringarna.....

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.377 sekunder