Jag vet faktiskt inte, en kollegade hade en sådan i bilen, himsket smidig när man fort behöver tillgång till ett 230v uttag i närhet av lyktstolpar osv.
har hört fler som berättat om detta, även "centralvärmare" som man skruvade i på en ledig grupp, men har aldrig sett bevis på att dessa prylar verkligen funnits, och ingen har kunnat förklara földfrågorna om nollan/jorden...
Standard på ett företag jag jobbat på var att vid centralbyte slå ifrån huvudbrytaren vid mätaren, skruva i en propphuv utan glas med säkring halvvägs, pilla in en svart FK2.5 skalad i ena änden, andra ansluten i stickpropp samt skruva fast en gulgrön och en blå FK2.5, också ansluta i stickproppen, i höljet på mätarskåpet. Nu kunde man köra både värmepistol och strålkastare vid centralbytet. Inte riktigt regelmässigt dock :tokig:
Rikard Ågren skrev: Standard på ett företag jag jobbat på var att vid centralbyte slå ifrån huvudbrytaren vid mätaren, skruva i en propphuv utan glas med säkring halvvägs, pilla in en svart FK2.5 skalad i ena änden, andra ansluten i stickpropp samt skruva fast en gulgrön och en blå FK2.5, också ansluta i stickproppen, i höljet på mätarskåpet. Nu kunde man köra både värmepistol och strålkastare vid centralbytet. Inte riktigt regelmässigt dock :tokig:
Förlåt, men är jag dum eller? Förstår inte riktigt.
Lät ganska dumt.. Och onödigt! Hur ofta behöver man en värmepistol för ett centralbyte? Ska nåt skarvas är det väl enklast att använda isolerade skarvhylsor?
Och alla har väl en pannlampa driven av batterier i byxfickan?
Rikard Ågren skrev: Patrik: När propphuven dras åt resulterar det i att den (delvis såklart) skalade FKn pressas mot säkringen och propphuven = du får spänning.
Firman var gammalmodig och hade nästan inte annat än strålkastare, samt att ibland kunde man ju behöva slagborren också
Rikard Ågren skrev: Standard på ett företag jag jobbat på var att vid centralbyte slå ifrån huvudbrytaren vid mätaren, skruva i en propphuv utan glas med säkring halvvägs, pilla in en svart FK2.5 skalad i ena änden, andra ansluten i stickpropp samt skruva fast en gulgrön och en blå FK2.5, också ansluta i stickproppen, i höljet på mätarskåpet. Nu kunde man köra både värmepistol och strålkastare vid centralbytet. Inte riktigt regelmässigt dock :tokig:
Har hört om folk som gjort så på mätarsäkringarna.....