Warning: preg_match(): Compilation failed: unrecognized character follows \ at offset 24 in /home/mowininf/public_html/components/com_kunena/controller/topic/item/display.php on line 476
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660
Jag rev idag el i ett gammalt hus. Tror huset är från ca 40-50talet.
Trodde inte att det fanns petsäkra uttag då? Men det satt sånna där i alla fall. Eljo
Det var lite blandat gammal kulo och jätte-gammal kulo. Denna var ansluten till ett av uttagen:
Kanske man någon gång bytt uttag? För fanns det verkligen petsäkra uttag på 50talet?
Denna info fick jag från en samlarkollega för många år sedan, men jag vet ej om det stämmer: första petskyddade uttaget tillverkades av Eljo 1954. Vet ej hur gammalt ditt uttag är, men i slutet av 1950-talet och troligen hela 1960-talet såg de ut som på bilden.
Tänk på att du nu har demonterat ett stycke svensk teknikhistoria... vårda det väl...
arghhh, jaja sånt är livet. Men håll med om att det var en finurlig lösning med plastbitarna som viker undan när stickproppen sättes i, (fungerade klockrent när de var någorlunda nya i alla fall)...
Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/mowininf/public_html/libraries/kunena/external/nbbc/nbbc.php on line 3660 03 jul 2011 19:00 - 03 jul 2011 19:01#5av Ronnie Lidström
Göran P / Schneider Electric skrev: De första petskyddade vägguttagen togs fram av Eljo i Båstad 1955 baserade på en uppfinning av en man vid namn Davidsson från Göteborg. Tyvärr har jag glömt hans förnamn.
Idéen gick ut på att man förskjöt stickproppen vertikalt och på så sätt öppnade införingshålen.
OBS att det fortfarande var "låga brunnar" på ojordade uttag vilket gjorde det möjligt att beröra stickproppsbenen under isättning.
Ojordade uttag med djupa brunnar kom i början på 1970-talet.
De första petskyddade uttagen ansågs lite krångliga att öppna varför man undvek att montera dem i äldre personers bostäder.
Eljo var föregångare på petskyddade vägguttag och har haft 5 olika petskyddskonstruktioner inkl dagens.
Hälsningar
Göran
Göran P / Schneider Electric skrev: Jag är ganska säker på att Eljo var först i Sverige men kan inte bekräfta om Eljo var först i världen. För att kolla detta måste man göra en patentundersökning. Det kan också vara så att det finns tidiga patent som aldrig kommit ut på marknaden.
Eljo-reklam från 50-talet...
Tack snälla för denna tråd, ni hjälpte mig framåt i tankeverksamheten. Har precis flyttat in i en lgh som är byggd i början av 1960-talet. Huset ska snart rivas så jag fick kontraktet med ett enkelt avtal. Noterade genast dessa besynnerliga uttag från Eljo. Petsäkring i all ära, jösses, jag säger då bara det. Som någon av er skrev här, mekanismen fungerade nog bra när den var ny. På ett av mina uttag gick det fruktansvärt dåligt, så jag sprayade (mot bättre vetande) en skvätt WD-40 utanpå, och sedan gick det (pun intended) som smort igen. Nu är frågan om det finns något värde i dessa uttag? Om inte annat, kulturhistoriskt? Är det värt att jag inför utflytt tar med mig ett eller ett par uttag, som kåken ändå ska jämnas med marken? Tacksam för alla idéer!