Siemens tillverkade denna för nästan precis 100 år sedan. Tanken var att man vid kabelinstallation monterade och anslöt sockeln. När sedan bygget började bli färdigt så monterades insatsen.
”Zeta” står alltså för Zweiteilig= tvådelad. Om mekaniken i brytaren gick sönder var det bara att jacka ur och stoppa i en ny, fiffig men dyr lösning.
Är det någon som kan gissa vad det är för typ av brytare förresten? ( Kopplingsschema 4)
Skulle säga kron. Men vi saknar ju en "pinne" i bottenplattan isf? är det en fjäder så att den fjädrar tillbaka till tex från läge 2 till läge 1 och läge 0 är av som sagt? Spekulerar vilt
det är en "hotellomkopplare", för alternativ in- och urkoppling av två kretsar, gick alltså bara att ha en lampa tänd åt gången. Försvann nån gång på 40-talet tror jag.
jag menade att apparaterna försvann redan på 40-talet men det är riktigt att schema 4 hängde med till slutet av 80-talet, kanske ännu längre i vissa skrifter. Får jag fråga när du gick i gymnasiet Marcus?
Tog studenten -99 men vi läste detta första terminen i gymnasiet antar att det var -96 då. Fattar egentligen inte varför jag kommer ihåg detta? Men jag kommer ihåg att hotellomkopplaren var överstruken för att den inte användes längre.
Vet du varför den kallas hotellomkopplare och hur den användes? Hade man den på hotellrum eller?