Fantastisk innovation när det begav sig, tillverka din plugg enligt egna önskemål…
Så här står det på burken: ”Borra med proppborr eller liknande verktyg ett hål i väggen; bredare och minst 5 mm djupare än den del av skruven, som skall in. - Tag litet CASCOPLUGG i handen och fukta massan med vatten. - Forma en lagom stor plugg och tryck in denna ordentligt i hålet. Stick ett hål mitt i pluggen med en syl eller en spik och skruva i skruven utan att trycka så hårt som vid skruvning i trä.
Innehållet i denna burk ger c:a 45 cm3 färdig pluggmassa
Vet ej ålder på denna burk men skulle gissa 1950-60-tal. Om man studerar innehållet är det misstänkt likt asbest- fibrer…så jag tror att oavsett försäljningsframgångar förbjöds nog försäljningen i slutet av 70-talet…tror även att Oswald Thorsmans uppfinning av plastpluggen 1957 blev spiken i kistan av Casco pluggen...
Veidec har en variant med en massa som man sprutar in i hålet, sen stoppar man in skruven. Och när massan stelnat så blir massan gängad, typ som en mutter.
Körde för ett tag sedan en rätt stor plugg var väldigt massa småhål i den mm.
Borrade typ ett 18 hål. i med 'geggan' som förövrigt luktade rätt så gott. Dit med pluggen. Fäll in "locket" och i med en gängstav i lämplig storlek och låt stelna i typ 30min. Satt som berget verkligen!