Elhistoriska utflyktsmål

18 jul 2012 15:01 - 18 jul 2012 15:03 #1 av Per Wendt
Det finns många spännande platser i Sverige att besöka med elhistorisk anknytning. Väldigt sällan "rena" museer, oftast hittar man gulkorn där man minst anar det.

Fyll gärna på med det ni ramlar över...

Jag tänkte börja med att tipsa om utställningen: "Älskade telefon" på Tekniska museet Stockholm. (jodå, telefoner är också elhistoria...). Över 200 telefoner visar den fantastiska utvecklingen från 1800-talet fram till mobilerna.

Mycket sevärd (dessutom har ni då möjlighet att se en snabbtelefon utlånad från min lilla samling designad av AOS).

This is a link

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 jul 2012 20:16 #2 av Ronnie Lidström
Kan ju tipsa då om Finnfors kraftverksmuseum för ni som vill resa lite norr ut ;)

Finns en forumtråd här från då jag var där.

Finns det något riktigt "EL museum" med installationsprylar? (Förutom hemma hos Per Wendt då :side: )

Fil bilaga:
Företagare, Elinstallatör Björks EL i Skellefteå AB

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jul 2012 06:51 #3 av J-Rock
Svar från J-Rock i ämnet Elhistoriska utflyktsmål
Radio museet i Göteborg.

Har tyvärr inte varit där själv, ännu! Men skall ta med familjen tänkte jag.

www.radiomuseet.se/

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

19 jul 2012 12:04 #4 av Peder Myrne
www.grimetonradio.se/ är ett underbart ställe för oss som gillar att nörda i gamla rejäla elprylar :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 jul 2012 09:54 #5 av Oskar
Svar från Oskar i ämnet Elhistoriska utflyktsmål

Peder Myrne skrev: www.grimetonradio.se/ är ett underbart ställe för oss som gillar att nörda i gamla rejäla elprylar :)


ja grimeton kan rekommenderas!

även vemork kraftstation i Telemark, Norge är mycket intressant!
www.visitnorway.com/se/Product/?pid=31027

några bilder jag tog där:
www.photobucket.com/vemork

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2012 08:19 #6 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet Elhistoriska utflyktsmål
Grimeton är ju häftigt, fast jag har ej varit där än...och Vermork körde fam. förbi för några år sedan, tyvärr hann vi aldrig med detta, var stressade att finna camping före natten. Kraftstationen blev ju saboterad av de allierade under andra världskriget för det var bl.a här tyskarna framställde tungt vatten.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2012 08:46 #7 av Marcus Lundström
Hjältarna från Telemarken, klassiker!!

www.imdb.com/title/tt0059263/
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2012 09:38 - 05 aug 2012 16:52 #8 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet Elhistoriska utflyktsmål
Forsviks Bruk. Forsviks bruk

Påstås vara Sveriges äldsta dokumenterade industriella plats, med anor från 1400-talet, som ständigt lyckades överleva genom att slå sig in på nya näringar. Först som sågverk, därefter järnbruk för att sedan övergå till all tänkbar industriell verksamhet, såsom gjuteri, mek. verkstad, träsliperi (pappersmassetillv.), m.m.

Först 1902 elektrifierades anläggningen, i början endast för belysning med båg-/ glödlampor (förmodl. 110V lik). Därefter moderniserad under hela seklet, överallt på området finns installationer från olika årtionden.

Detta måste ni besöka, vi var där 2011
(personen på vissa bilder är undertecknad och har inget med bruket att göra...)















































Följande användare sa tack: Patrik Hedlund

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

05 aug 2012 14:12 - 05 aug 2012 14:15 #9 av Martin
Svar från Martin i ämnet Elhistoriska utflyktsmål













Lite bilder från Mullsjö - Ryfors Bruk. bla Sveriges första golfbana? Egentligen inget att se enligt mig men hittade en gammal 'bowlingbana' stod något annat namn på en tavla utanför men antar att det var ett äldre ord för samma sak.

Ska finnas ett lite kraftverk i samma område. Det tror jag tilltalar lite mer iofs.
Om inte annars får folk drömma sig tillbaka över Elhistorian på bilderna.

42
Följande användare sa tack: Patrik Hedlund, Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jan 2013 18:11 #10 av Per Wendt
Svar från Per Wendt i ämnet Elhistoriska utflyktsmål
LME minnesgård

Lars Magnus Ericsson, grundaren av telekombolaget Ericsson, känner väl de flesta till?
Men hur många visste att LME växte upp på en liten gård strax utanför Vegerbol i Värmskogs socken i Värmland? Gården är numera ett litet museum som drivs av hembygdsföreningen.
2009 förlade jag och min familj in ett besök på vår årliga husvagnssemester. Detta får ni inte missa i sommar, man kan även där fynda litteratur om ”den svenska telefonindustriens grundare”. Stanna gärna till i Värmskogs kyrka, för där finns en intressant orgel, av fabrikat LME.

Små slingriga skogsvägar sista biten…






kanske var det i logen till vänster som Sveriges första telefon byggdes och testades, redan 1863, efter att Lars Magnus som 17-åring läst om en apparat konstruerad av J P Reis 1861. Ännu hade ingen tagit patent på nymodigheten…(källa:Tekniska museet Stockholm).








Elias & Per Wendt vid minnesstenen.
Följande användare sa tack: Claes Börjesson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2013 09:04 #11 av Janne Larsson
Som gamal militär sjöman är jag en sucker gällande militära anläggningar och i synnerhet marina sådana, både på vatten och på land. Dock brukar ju dessa ställen som visas upp inte vara muséer för el i första hand men man har ju en sjukdom gällande sånt.
Jag kan föreslå Jagaren i Göteborg tex, eller bunkern i Furuvik. Det finns säkert mängder med ställen i landet och just gällande militära anläggningar så brukar de gamla grejerna vara väl bevarade och underhållna.
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

15 jan 2013 13:41 #12 av Kent Pedersen
Hej Janne

Jag kan rekommendera beredskspsmuseet utanför Helsingborg. Både el(lite) och militärt och kanoner.

länk:http://www.beredskapsmuseet.com/

Kent

Har varit elnörd sedan 1973 på alla möjliga sätt .Just nu som servicetekniker på en förbindelse mellan Swe-Dk
Följande användare sa tack: Per Wendt

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

17 jan 2013 07:22 #13 av Janne Larsson

Kent Pedersen skrev: Hej Janne

Jag kan rekommendera beredskspsmuseet utanför Helsingborg. Både el(lite) och militärt och kanoner.

länk:http://www.beredskapsmuseet.com/

Kent


Tack för det....synd bara att det ligger i "fel" ända av landet, man är ju inte där så ofta.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 okt 2014 21:04 #14 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Elhistoriska utflyktsmål
För den som reser längs E4 norrut eller söderut genom norrland och behöver hitta en billigt boende i Sundsvallstrakten kan ju vika av till vandrarhemmet beläget i franshammars gamla kraftstation.
www.franshammarskraftstation.se/

Här övernattade vi en gång för bortåt 6-7 år sedan.
Det ligger nära Hassela, strax söder om Sundsvall.

Rummen var billiga, enkla men rena.
Ett café som sålde enklare frukost fanns i själva kraftverksbyggnaden. Men framförallt fanns stationens generator och kontrollrum välbevarat där, att gå och titta på.

Det var som sagt några år sedan, men jag antar att det ser likadant ut idag.
Och jag tror nog att det också är helt OK att bara svänga förbi på en kaffekopp mitt på dagen och kika lite på kraftverket också.

Jag ska leta lite bilder, som jag tog vid besöket och lägga upp.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

21 okt 2014 10:04 #15 av Mikael Dalåsen
Även vattenkraftstationen Olidan är trevligt att kika på i Trollhättan.
Guidad tur gratis.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

29 okt 2014 06:19 #16 av Niclas Svensson
<Coola bilder! Kan själv bara rekommendera www.grimetonradio.se

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 1.823 sekunder

Senaste foruminlägg