Räkna på jobb

08 jul 2018 17:43 #1 av Tommy
Räkna på jobb skapades av Tommy
Hej!

Jag sitter och funderar på hur andra gör när ni ska lämna offert på ex. en villa?

Själv brukar jag göra en snabb elritning för att få ett bra underlag sen börja räkna uttag, dosor, strömbrytare, mäta hur mycket slang som behövs m.m
Detta är däremot väldigt tidsödande och jag tänker att det måste finnas effektivare sätt?

Någon som vågar bekänna sitt genialiska knep som gör att man får fram ett pris på en rimlig tid och inte behöver lägga en arbetsdag på det?

/Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

08 jul 2018 20:10 #2 av Robin Strandberg
Svar från Robin Strandberg i ämnet Räkna på jobb
Att räkna på villor enligt SS är ganska enkelt
Ta fram ett grundpris som alla villor har oavsett storlek. (Inkommande, mätarskåp, central, mediacentral, anslutning vp och vitvaror m.m.)
Ta sedan fram ett kvm pris på resterande installationer.

Om du tar din offert du räknade ihop och drar av grundpriset, delar detta med antal kvm så har du en bra grund.

T ex
Grundpris 18.000kr
Pris per kvm: 500kr

Villa 150kvm: 93.000kr ex moms.

Projekt & Servicetekniker
Niko Home Control
Följande användare sa tack: Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 jul 2018 07:56 - 15 jul 2018 09:39 #3 av Robban
Svar från Robban i ämnet Räkna på jobb
Kalkylprogrammet Trep har en funktion med färdiga rums- och anläggningsdelar.
Lägg till kök, vardagsrum, några sovrum och WC mm enligt planritning till din kalkyl så spottar programmet ut både montagetid och bästa nettopriset.

www.trep.se
Prova - det är gratis :)

Trep är en onlinetjänst för elteknisk kalkylering och kostnadsberäkning.

Fil bilaga:


Facebook - Google+ - Youtube
www.trep.se
www.trep.se/el/kalkylprogram
Följande användare sa tack: Ronnie Lidström, Tommy

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

10 okt 2018 20:14 #4 av Ferid
Svar från Ferid i ämnet Räkna på jobb

Robban skrev: Kalkylprogrammet Trep har en funktion med färdiga rums- och anläggningsdelar.
Lägg till kök, vardagsrum, några sovrum och WC mm enligt planritning till din kalkyl så spottar programmet ut både montagetid och bästa nettopriset.

www.trep.se
Prova - det är gratis :)

Är det

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

30 mar 2020 10:12 #5 av Victoria Wånsander
Svar från Victoria Wånsander i ämnet Räkna på jobb
Hej Tommy,

Jag jobbar på att ta fram en tjänst för att underlätta för elektriker att samarbeta med privatpersoner, ta fram offert m.m. Har du hittat en bra lösning på dina bekymmer? Är du öppen för en kortare telefonintervju för att se hur vi kan lösa dina (och branschens) behov framöver?

Allt gott,
Victoria

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

02 apr 2020 00:01 #6 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Räkna på jobb
Jag undrar samma sak.
Vad har ni här på forumet för tips och trix när ni ska räkna på en villa, typ enligt "Svensk standard" ..?

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 maj 2020 13:40 #7 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Räkna på jobb
Haha ja med "Svensk Standard" inom hartassar för helt enligt standard vill dom flesta inte ha det. Ett dilemma. Någon får ta fram en standard för en vettig grundinstallation.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2020 07:08 #8 av Electrum
Svar från Electrum i ämnet Räkna på jobb
Det var väl därför det kom innanför dubbelfnuttar. :P

För jag menade just så, en installation lite löst baserad på ss, t.ex. antal uttag och ljuspunkter och brytare, en bra grundinstallation helt enkelt, som till stora delar följer standarden.

Men hur räknar man bäst på en sådan?
Har man schablonvärde per kvm, eller per rum t.ex.

"Varde ljus"                                                                                 Frilansare med AL
1 Mosebok 1:3

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

04 jun 2020 08:12 #9 av Jonas
Svar från Jonas i ämnet Räkna på jobb
Jag använder mig av flera olika metoder för att räkna priser. För min kärnverksamhet (projektering) har jag olika nyckelvärden som jag inte gärna delar med mig av. Men för att räkna på installationer så gör jag gärna det! :)

I bokform finns något som heter sektionsfakta som innehåller arbetsmoment och riktpriser för olika typer av installationer. Det finns både a-priser och m2-priser. Kalkylatorerna använder särskild programvara för att räkna fram priser. Blir snyggt som bara den men det kostar pengar och jag har märkt att dom allt som oftast räknar fel på ganska stora belopp. Oftast handlar det om att saker är glömda. Kör man m2-priser eller schablonpriser så missar man inte sådant. Men å andra sidan så måste man ha känsla för att justera schablonpriset upp/ner utifrån svårighetsnivå, utrustning, konkurrens, marknadsläge.

Själv använder jag mig av lite olika metoder beroende på projekt och jag jämför alltid min metod mot ett schablonpris för att kolla att storheterna stämmer.


I fallet med villa skulle jag:
-Rita upp en standardvilla med standardutrustning.
-Räkna ut vad den kostar rum för rum.
-Ta fram ett rumspris för: Kök, Matrum, Sovrum, Badrum, wc, klädkammare, tvättstuga, förråd.
-Spara specifikationen i punktform där varje pris har en punkt som du kan ta bort/lägga till när du gör offerter.
-Ta fram ett m2-pris på hela installationen som du kan ha som referenspunkt samt för att snabbt beräkna ett ungefärligt pris när någon frågar.
-Sen en standardtext om vad som ingår och inte ingår i ett "villapaket".

Extra
-Ta fram ett a-pris på lite vanliga produkter, exempel: Utanpåliggande uttag med max 10m kablage och arbete, infällt uttag med max 10m kablage och arbete, strömställare med 5m kablage och inkoppling, underskåpsbelysning inkl montage, dimmer plus montage, montera plastlimpa med strömställare och montage, osv. Sen får du väl redovisa priset med/utan rot och ha någon inoficiell tid.

Jag tror att du i så stor omfattning som möjligt ska sälja ditt arbete som fasta priser när du jobbar mot små ovana beställare (vanligtvis privatpersoner). Då slipper du ha kunder som står med tidtagarur bakom din rygg och ifrågasätter varför du svarar i telefon, varför du tar kaffepaus osv. Sen får man ta att ibland gör man lysande affärer och ibland mindre lysande, man får se till att priserna ligger så att man i stort har en okej marginal.

Sen skulle jag passa mig för att specificera för mycket. Inte komma dragandes med antal klammer och exakta kabellängder. Du får helt enkelt ha med normal omfattning materiel i a-priserna. Så fort man börjar specificera för mycket kommer folk att börja räkna och mäta och söka på el-butik o d. Många har helt enkelt ingen uppfattning om vilka omkostnader man har som företagare.
Följande användare sa tack: Peter, Electrum

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.059 sekunder

Senaste foruminlägg