Skala om i Cad

12 nov 2016 12:59 #1 av Rikard Svensson
Vet inte om detta är rätt forumdel eller om det skulle vart under offtopic?

Håller på med en del ritningsarbete i progecad men får då oftast originalet i dwg.

Men om jag själv gör en ritning från scratch hur vet jag i vilken skala den är i samt hur skalar jag om den?

Om jag tex handritar en byggnad, trycker in den i datorn och ritar på den.
Hur vet jag vilken skala det är i?

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2016 20:33 #2 av Niklas
Svar från Niklas i ämnet Skala om i Cad
Nu ritar jag visserligen endast Autocad/ElproCad, men ritar gör man ju normalt inte i någon skala utan kordinater motsvarar millimeter. Först när det ska skrivas ut sker detta i en skala.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

12 nov 2016 21:48 #3 av Rikard Ågren
Svar från Rikard Ågren i ämnet Skala om i Cad
Du menar att du skannar in ritningen? Skala ritningen efter ett känt mått, tex en dörröppning. Men hur vet du att din handritade ritning är i rätt skala?

Projektledare el, styr och automation

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 06:44 #4 av Magnus H
Svar från Magnus H i ämnet Skala om i Cad
Om jag förstår dig rätt så menar du att om du hand ritar en ritning och skannar in den
och sedan börjar lägga in block a.k.a symboler så kan du ha ett block som är i oproportionell
storlek?

I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
Thomas A. Edison

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 09:11 #5 av Rikard Svensson
Svar från Rikard Svensson i ämnet Skala om i Cad

Rikard Ågren skrev: Du menar att du skannar in ritningen? Skala ritningen efter ett känt mått, tex en dörröppning. Men hur vet du att din handritade ritning är i rätt skala?


Det är det jag inte vet, men då måste ja mao rita byggnaden i rätt skala.
Okey.

Och sen när ja scannar in den i CAD antar jag att där finns ett val i vilken skala grunden är i som man väljer?

Sen ibland blir de symboler man skall lägga in galet stora.
Är det någon inställning ja borde gjort eller kan göra i efterhand?

Inser att jag nog behöver gå en kurs för ja är endast självlärd och håller inte på med dagligen:P

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 09:12 #6 av Rikard Svensson
Svar från Rikard Svensson i ämnet Skala om i Cad

Magnus H skrev: Om jag förstår dig rätt så menar du att om du hand ritar en ritning och skannar in den
och sedan börjar lägga in block a.k.a symboler så kan du ha ett block som är i oproportionell
storlek?


Japp det med.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 20:54 #7 av Markus Ågren
Svar från Markus Ågren i ämnet Skala om i Cad
Jag ritar själv inte i ProgeCAD utan AutoCAD.

När man startar en ny ritning/fil i Autocad så ställer man in hur man vill rita via mall-fil. Men nästan alltid så ritar man i 1:1, det kan vara landskapsarkitekter som kan rita i 1:100.

När man ritar i 1:1 så gör man en flik där man ställer in ritningsnamnet och ritningsruta där man ställer in vilken skala ritningen ska ha. 1:50 eller 1:100 på planritningar oftast.

Om du ritar för hand ser jag två möjligheter:

1. Rita upp den helt i ProgeCAD och spara den som en egen fil och lägg in den på din ritning som "vanligt" när du får en planritning från arkitekten.

2. Inscannad handritning brukar vara svårt att få till, men du måste rita den i någon typ av skala för att kunna ställa in den när du lägger in den till rätt skala. Nu antar jag att det finns samma inställningsmöjligheter som det gör i AutoCAD.

Jag använder mig av MagiCAD och där kan man ställa in storlek på symbolerna, vet inte hur det ser ut för dig. Annars kanske det går att bara "skala" ned dem till en storlek som passar sig bäst. Allt kanske inte behöver vara rätt skala, om det inte är något krav på det? Men antar vid handritning bla att det är privat kunder, räcker det nog med att det finns en ritning och placering av produkterna och kabelvägar.

Markus Ågren
Följande användare sa tack: Rikard Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

13 nov 2016 22:10 #8 av Torbjörn Forsman
Svar från Torbjörn Forsman i ämnet Skala om i Cad
När jag har gjort liknande saker så har jag skalat om den inscannade ritningen i ett bildbehandlingsprogram (t ex IrfanView) för att få den att passa ihop med övriga saker. Då kan man också t ex vrida den om det visar sig nödvändigt.
Senast jag gjorde något sådant var dock i ett lantmäterisammanhang - skulle passa ihop en egen uppmätningsritning med en lantmäterikarta från 1934 och en bygglovsritning från 80-talet.

Was man sich nicht erklären kann, sieht man als Überspannung an.
Följande användare sa tack: Rikard Svensson

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

18 nov 2016 21:02 #9 av Rikard Svensson
Svar från Rikard Svensson i ämnet Skala om i Cad
Tack för bra förklaring :tummeupp:

Yes det är för privatkunder.

Behörig Ingenjör - Inbrottslarm

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.057 sekunder

Senaste foruminlägg